Zábava

Šílený sen pokračuje. Škoda 130 znovu vyráží na Dakar, letos jako offroad bestie

Šílený sen pokračuje. Škoda 130 znovu vyráží na Dakar, letos jako offroad bestie
Zdroj: Škodovkou na Dakar

Ondřej Klymčiw nezapře duši závodníka. Nevzdává svůj sen o vítězství v nejznámější světové rallye a v lednu se znovu pustí do písečných dun za volantem Škody 130 LR. Na Dakar zamíří s novým navigátorem a hlavně s nově upravenou károu. Z loňské bílé škodovky jeho tým vytvořil černou offroadovou bestii na steroidech. S vypětím všech sil a na poslední chvíli.

Má nová ramena, náboje, tlumiče, brzdy, vyztužení karoserie, poloosy, převodovku i motor. Do očí ale bije hlavně nový černý design, obří kola a mnohem vyšší světlá výška. Ze škodovky, která jela minulý Dakar nezbylo skoro nic.

"Vloni to byla skoro sériovka, letos je to naprosto nově postavené auto," připouští i Ondřej Klymčiw, který se v upravené Škodě 130 LR postaví v Saúdské Arábii na start Rallye Dakar, stejně jako v minulém ročníku ve speciální "veteránské" kategorii Classic.

"Už v cílové rovince minulého ročníku jsem věděl, že se vrátíme. Chytřejší, silnější, připravenější a s novým autem, abychom mohli bojovat o vítězství. První start byla zkouška, druhý start se už musí jet na jistotu, proto je jasné, že se hodně věcí předělá a upraví. Ale pořád je to LR, zachovali jsme zadní vlečenou nápravu i přední nápravnici," podotýká Klymčiw, který auto představil v pondělí v prostorách Národního technického muzea v Praze.

Zdroj: Škodovkou na Dakar

​Množství úprav si vyžádaly změny pravidel a také plán organizátorů poslat veterány do pořádného písku. Už vloni škodovka často dřela podvozkem a v náročném terénu odcházely nápravy a díly na podvozku. "Chceme bojovat o nejvyšší příčky, takže jsme dělali maximum, aby auto mohlo konkurovat velkým autům s pohonem 4x4," doplnil závodník. ""Odkoukali jsme to u Porsche. Když jsem se ptal technických komisařů, zda bychom i naše auto mohli výrazně upravit, tak nám to dovolili - především kvůli tomu, že auto bude stabilnější a tím pádem bezpečnější."

Související obsah

​Novým srdcem jeho dakarové škodovky je motor upravený v dílně lukovského Vančík Motorsportu a jeho hlavního kouzelníka Jaroslava Vančíka. Byl postaven tak, aby vydržel náročné pouštní podmínky a velkou porci kilometrů. "Zároveň nemáme jinou možnost, než tankovat nízkooktanový benzín RON 91. Někdy je v něm dokonce voda a jiné nečistoty," vysvětluje Klymčiw.

Motor má výkon 152 koní a maximální točivý moment 172 N.m. Tým Klymčiw Racing do Saúdské Arábie veze pro jistotu i jeden rezervní.

Zdroj: Škodovkou na Dakar

​Klymčiw tak pokračuje ve svém snu, který realizuje v rámci projektu "Škodovkou na Dakar". Bude to celkově už jeho šestý start na slavné rallye, kterou dřív absolvoval na motorce. I bez vytříbeného stylu se dokázal vypracovat, v roce 2017 skončil jedenáctý, měl ale také těžké pády. V roce 2018 se mu Dakar málem stal osudným - ještě v Jižní Americe si po pádu vážně poranil páteř a hlavu a se závoděním na motorkách byl konec.

Když vloni organizátoři vypsali kategorii Classic pro starší homologovaná auta, zrodil se nápad vzít na Dakar stařičký rallye speciál Škoda 130 LR z 80. let. Škodovka v těžkém terénu utrpěla drsné šrámy, mechanici museli několikrát řešit ohnutá ramena na zadní nápravě, po 9. etapě se měnila převodovka a po 10. dokonce celý motor. Mechanici ale všechny opravy vždy přes noc zvládli a česká posádka v konečném pořadí po 12 etapách, 4724 měřených a téměř 8000 najetých kilometrech obsadila 19. pozici.

Související obsah

​"Byl to šílený nápad, ale viděl jsem cíl a dokonce jsem vyhrál etapu," byl Klymčiw pyšný. Letos má ale ambice ještě vyšší - pořád sní o vítězství. V lednu se postaví na start s novým navigátorem Tomášem Böhmem, který vloni působil u týmu jako mechanik a letos vystřídal loňského spolujezdce Petra Vlčka přímo ve voze.

Ondřej Klymčiw (vlevo) a Tomáš Böhm se svým novým strojem. Zdroj: Škodovkou na Dakar

​Ani letos se ale týmu nevyhnuly potíže, a to už v přípravě. Auto mělo být hotové podle původního plánu v září. Nakonec ho mechanici s vypětím všech sil dodělávali na poslední chvíli až těsně před pondělní premiérou, několik nocí kvůli tomu nespali. "Letošní přípravy byly opravdu nejhorší peklo," připouští i Klymčiw.

První komplikace přišla už v květnu, kdy škodovku kvůli prasklému brzdovému třmenu zbořil při Krušnohorském poháru na Autodromu v Sosnové. Oprava prodloužila přípravu o 14 dní. Rozhodně to ale nebyla jediná komplikace. Úpravy trvaly dlouhé měsíce, nicméně "bestie" je hotová a v úterý se mohla vydat na cestu, auta totiž vyrážejí na Dakar předem lodí z francouzského Marseille. Škodovku tam Klymčiw veze sám v kamionu.

Posádka si však kvůli průtahům v dílně nový vůz ani nevyzkoušela. "Na místě budeme mít tři dny na testování a k tomu prolog. To nám musí stačit. Skočíme do toho po hlavě," krčí rameny pilot Ondřej Klymčiw. Skákat do něčeho po hlavě mu nedělá problém…

Podívejte se na útrapy jeho týmu během minulého Dakaru:

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události