Na okruhu

Parádní rally speciál jezdí na "hnůj". S ekologickým palivem má vyhrát Dakar

Parádní rally speciál jezdí na "hnůj".  S ekologickým palivem má vyhrát Dakar
Zdroj: Prodrive

Hunter je nový speciál vyvinutý britskou společností Prodrive pro tým Bahrain Raid Xtreme (BRX). Byl stvořen k tomu, aby vyhrál Dakar. A Prodrive pro něj dokonce vyvinula i speciální biopalivo, které má mít proti benzínu až o 80 % nižší emise, přitom nijak neovlivní na maximum vyšponovaný výkon. Inženýři v něm vidí budoucnost, která by mohla aspoň zčásti zachránit spalovací motory.

Britští experti na motorsport představili nové palivo - společnost Prodrive vyšle na start letošních rally závodů svoje vozy s nádržemi plnými ekologické směsi. Biopalivo 2. generace je vyrobené ze zemědělského odpadu a zachyceného uhlíku z atmosféry.

Testovat se bude na tratích závodů mezinárodní automobilové federace FIA v cross-country rally. A v lednu s ním dokonce tým BRX vyrazí na Dakar. Inženýři Prodrive přitom nejsou žádní troškaři, nová evoluce jejich závodního speciálu Hunter je postavená, aby Dakar vyhrála.

První generace debutovala na posledním Dakaru, ale Sebastian Loeb s ním závod nedokončil a Nani Roma s Alexem Winocqem skončili až pátí. I proto přišla poměrně zásadní přestavba.

Zdroj: Prodrive

​Nový Hunter už se testuje a to i s novým palivem testoval. Společnost Prodrive uvedla, že kvůli speciální ekologické směsi nebyla nutná žádná úprava motoru a že při zkušebních jízdách s biopalivem nezaznamenala žádnou změnu výkonu svého vozu.

Prodrive ECOpower tak má ambici nahradit benzín. Udržitelné palivo firma Prodrive vyvíjela s britskou společností společností Coryton Advanced Fuels osm měsíců. Ve srovnání s konvenčním bezolovnatým benzínem má mít u závodních vozů až o 80 % nižší emise skleníkových plynů.

Prodrive má v plánu po Dakaru nasadit téměř identickou směs v některých svých silničních autech a ukázat, že její biopalivo může být kompatibilní s téměř jakýmkoliv benzínovým vozidlem. Závody mají být předzvěstí dalšího rozšíření nového ekologického paliva na běžném trhu.

Související obsah

​"Dakar a světový pohár FIA znamenají tisíce kilometrů v těch nejnáročnějších terénech. Je to ideální prostředí, kde můžeme předvést výhody nové generace udržitelných paliv a ukázat, že je lze použít v silničních vozidlech," řekl šéf Prodrive David Richards.

V budoucnost ekologických syntetických paliv věří i mnohem větší firmy než je Prodrive. Stuttgartská automobilka Porsche staví v Chile továrnu na palivo, při jehož výrobě se bude využívat uhlík zachycený z atmosféry a a energie získaná z větrných či vodních elektráren.

Související obsah

​I Porsche doufá, že syntetické biopalivo pomůže zachránit spalovací motory, aspoň pro motorsport. Speciální směs už automobilka otestovala v produkčních i závodních vozech. Stejně jako Prodrive chce i Porsche při závodech ukázat, že palivo neztrácí účinnost.

Už dříve automobilka uvedla, že se syntetickým palivem může bez problémů fungovat až 70 % její produkce, včetně starších a historických vozů.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události