Prodej aut

Ojetiny ve střední Evropě chybí stále více. Jejich ceny dál rychle rostou

Ojetiny ve střední Evropě chybí stále více. Jejich ceny dál rychle rostou
Zdroj: Michal Růžička / MAFRA / Profimedia

Po říjnovém mírném oživení, kdy počet nabízených aut poprvé po mnoha měsících vzrostl, se trh s ojetými auty opět propadl. Na všech trzích v zemích V4 se snížil počet inzerovaných ojetin, celkem z říjnových 430 536 na listopadových 388 830 aut. A průměrné ceny dál rostou.

"Takto dynamické změny trhu jsme nezažili od ekonomické krize v roce 2008. Počet ojetin stále klesá, nabídka je tím pádem menší a ceny kontinuálně rostou. Zatímco v říjnu byly ojeté vozy nejčastěji nabízeny za 170 000 korun, v listopadu už je to 178 000 korun. Proti loňskému listopadu se tak mediánová cena ojetiny v Česku zvedla o 38 100 korun," popisuje aktuální situaci na trhu s ojetými auty Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny Aures Holdings, která provozuje sítě AAA AUTO a Mototechna.

V Polsku v listopadu nabídka klesla o více než 22 000 aut, v Česku o necelých 10 000, v Maďarsku o necelých 3 500 a na Slovensku byl pokles přes 6 000 aut. Ve srovnání s listopadem loňského roku v zemích V4 chybí necelých 15 000 aut, oproti předcovidovému roku 2019 jich ubylo v nabídce dokonce necelých 144 000.

Související obsah

​Situaci na sekundárním trhu nestačí saturovat ani rekordní počet dovezených ojetin ze zahraničí. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou společnost Aures Holdings pravidelně zpracovává.

Zvýšení cen je patrné ve všech zemích V4. V Polsku se cena za rok zvedla o 3 500 PLN na současných 22 500 PLN (124 620 korun), v Maďarsku musí zákazníci sáhnout do kapsy pro 450 000 HUF navíc, protože mediánová cena ojetiny je tam aktuálně 2 149 000 HUF (150 788 korun) a na Slovensku cena vzrostla o 890 eur na současných 6 990 eur (177 640 korun).

Nejčastěji nabízeným vozem v Česku a na Slovensku zůstává Škoda Octavia, v Polsku a Maďarsku Opel Astra.

Související obsah

​Nejstarší ojetiny v listopadu prodávali v Polsku (průměrné stáří 12,4 roku), následuje Maďarsko (11,8 roku), Česko (10,2 roku) a nejmladší vozy byly v prodeji na Slovensku (10 let). Stav tachometru je opět nejvyšší v Polsku (průměr 183 000 km), nejméně ojeté jsou vozy v Česku (150 588 km).

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události