Autoservis

Auta jsou horší a horší. Počet svolávacích akcí se zvýšil skoro šestinásobně

Auta jsou horší a horší. Počet svolávacích akcí se zvýšil skoro šestinásobně
Ilustrační snímek | Zdroj: Profimedia

Ve Spojených státech muselo v posledních deseti letech neplánovaně zamířit do servisů 331 milionů aut, zhruba dvojnásobek toho, co se v USA ve stejném období vyrobilo. V Evropě to nevypadá o moc lépe. Počet svolávacích akcí kvůli hrozícím závadám, které souvisí s bezpečností aut, se během deseti let zvýšil zhruba šestinásobně, upozorňuje německý Bild.

Rapidní nárůst svolávacích akcí kvůli výrobním vadám a hrozícímu nebezpečí se dá pozorovat po celém světě.

Například v USA muselo mezi roky 2011 a 2020 neplánovaně do servisu 331 milionů aut. V roce 2020 tam výrobci svolávali 30,3 milionu vozů a už v první polovině loňského roku bylo zřejmé, že růst pokračuje – do pololetí muselo do servisu přes 18,6 milionu aut.

Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnilo Centrum automobilového managementu (CAM) sídlící v německém Bergisch Gladbachu. Americký trh byl vybrán jako referenční, má svá specifika a některé přísnější normy, ale nárůst počtu svolávaček lze pozorovat i v Německu a potažmo v celé Evropě.

Německý deník Bild upozorňuje, že v Německu se počet svolávacích akcí od roku 2011 zvýšil téměř šestinásobně. Zatímco v roce 2011 muselo do servisu 563 tisíc aut, předloni to byly tři miliony.

Související obsah

​"Počty svolávacích akcí mají za poslední roky vzestupnou tendenci," potvrzuje i český portál Svolávačky.cz, který sice nesleduje konkrétní počty svolávaných vozů, ale pravidelně zveřejňuje statistiky svolávacích akcí z evropského systému RAPEX.

V roce 2019 vyhlásily automobilky v Evropě 380 svolávacích akcí, tedy o 32 % více než v roce předchozím. RAPEX přitom eviduje pouze nebezpečné závady ohrožující bezpečnost a zdraví, do statistik nejsou započítány některé méně rozsáhlé svolávací akce.

Je tedy kvalita současných aut horší než před lety? Jednoznačně jsou k závadám náchylnější, alespoň podle šéfa německého CAM profesora Stefana Bratzela, který je považován za jednoho z největších expertů v oboru.

Příčin je podle něj hned několik:

1) Za posledních 20 let se enormně zvýšila technická složitost a náročnost. Přibyla spousta prvků a systémů zvyšujících komfort i bezpečnost a právě tyto systém vedou k větší náchylnosti k chybám.

2) Vysoký konkurenční tlak nutí automobilky uvádět na trh nové modely nebo jejich deriváty ve stále kratším čase. Vývoji tak věnují mnohem méně času než před lety a jsou při tom možná i zbrklejší. Bratzel nová auta dokonce přirovnává k banánům – výrobek podle něj míří k zákazníkům, aniž by byl zralý a dozrává cestou. Některé nové vozy se dostávají na trh v nedokončeném stavu a jejich vývoj pokračuje, i když jsou už první auta u zákazníků.

3) Roli hraje i globalizace výroby a vývoje nových aut. Přesun výroby či montáže do jiných zemí ztěžuje značkám kontrolu kvality procesů.

4) Globální sdílení jednotlivých platforem a dílů v rámci koncernů, a dokonce mezi konkurenčními automobilkami vede k tomu, že případné riziko závady se netýká jen jednoho modelu jedné značky, ale často postihne hned několik modelů najednou.

5) A logicky se projevuje i tlak na snižování nákladů. Ten se přenáší na dodavatele a často vede ke snížení kvality při výrobě nebo montáži.

Přibližně 27 % všech bezpečnostních nedostatků v roce 2020 se týkalo ochrany cestujících. Závady na pohonném ústrojí tvořily asi 21 % svolávacích akcí, problémy s karoserií byly důvodem cca 20 % kampaní. Následovaly závady na elektroinstalaci a elektronice (14 %) a nedostatky na brzdových systémech (10 %). Problémy se softwarem hrály roli v 7 % případů.

Související obsah

​Německé Centrum automobilového managementu přitom upozorňuje, že svolávání rizikových aut do servisů je velmi nákladné a stojí automobilky miliardy eur. "Výrobce to ve střednědobém a dlouhodobém horizontu stojí mnoho peněz a poškozuje to jejich image," podotýká profesor Bratzel.

Často přitom jde o laciné položky, které nefungují a je třeba je opravit či vyměnit. Mnohdy riziko vyřeší "pouhá" aktualizace softwaru.

Související obsah

​Německý Bild jako příklad připomíná současnou svolávací akci Opelu: do servisů musí celosvětově 93 tisíc vozů Corsa a Corsa-e z let 2019 až 2021, jen proto, že mají vadné ukostření. Ve výsledku to může vést k neočekávané aktivaci bočních airbagů, což by zvýšilo riziko zranění.

Už v roce 1995 Opel dodatečně montoval jednoduchý zemnicí kroužek na plnicí hrdlo nádrže kvůli riziku požáru u 2,3 ​​milionu vozů modelu Astra, což byla podle Bildu největší svolávací akce v historii automobilky.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události