Elektromobilita

Prodeje elektromobilů propadly. Překvapení? Ani ne, Česko zatím baterky nezajímají

Prodeje elektromobilů propadly. Překvapení? Ani ne, Česko zatím baterky nezajímají
Zdroj: Profimedia

Že je elektromobilita trendem současnosti? V Česku zatím ne. Prodeje čistě bateriových aut vloni nerostly, naopak se proti roku 2020 dokonce o pětinu propadly. Oproti západní Evropě je tak zájem v Česku o výrazně slabší. Spíš táhnou hybridy, které umí elektriku kombinovat se spalováním. Jejich prodeje se vloni zvýšily dokonce skoro o 90 procent.

Vloni se na českém trhu prodalo či registrovalo přes 140 tisíc nových aut na benzín, přes 51 tisíc dieselů a "jen" 2646 čistě elektrických aut. Je to ještě méně než v roce 2020. "Oproti předpokladům se nezvýšily registrace plně elektrických vozidel, došlo naopak k poklesu o 19 %," uvádí Svaz dovozců automobilů, který počty loňských registrací nových aut ve čtvrtek zveřejnil.

Podíl aut jezdících výhradně na baterky tak na všech registracích nových aut v Česku činil ani ne 1,3 procenta. "Prakticky se jedná o podíl blízký zemím V4, na evropský průměr v tomto ohledu však významně ztrácíme," podotýká ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřich Frič. Evropský průměr se totiž pohybuje kolem 8 procent čistě bateriových elektromobilů.

Související obsah

​V Česku bylo vloni registrováno 738 nových elektromobilů Škoda Enyaq a právě prodeje Enyaqů měly na roční statistice největší podíl. V podstatě se podepsaly i pod pětinový pokles registrací.

"Téměř pětinový meziroční pokles počtu registrací osobních bateriemi poháněný elektromobilů nás v kontextu vývoje uplynulého roku nepřekvapil. Je potřeba si uvědomit, že v prosinci 2020 došlo ke skokovému nárůstu registrací nově uváděných vozidel na trh – konkrétně se jednalo o 741 bateriových elektrických vozidel Škoda Enyaq, která byla registrována na Škoda Auto," vysvětluje Jindřich Frič.

Související obsah

​Za skokový nárůst v roce 2020 tak mohla hlavně tuzemská automobilka. A letos se počty registrací dohnat nepodařilo, přestože byl Enyaq suverénně nejregistrovanějším novým osobním elektromobilem.

Na druhém místě byl Hyundai Kona s pouhými 206 registracemi a třetí Tesla Model 3 (201 registrací).

Drtivou většinu letos "prodaných" Enyaqů provozují firmy a leasingovky. Podle dat CDV přes 40 % přímo Škoda Auto.

Celkově - bez ohledu na palivo - byl u nás podíl vloni registrovaných firemních automobilů 75,7 %, v soukromých rukách je necelých 25 % aut. U elektromobilů je ale podíl firemních vozů 93 %

Zdroj: CDV

​Elektromobily zatím v Česku "drtí" hybridy a plug-in hybridy. Počet jejich registrací vloni výrazně rostl. Osobních vozů s hybridně-elektrickým pohonem bylo vloni registrováno 23 074 (meziročně + 82%), z toho plug-in hybridů 3 736 (+ 89%).

Zdroj: SDA

​V rámci Národního akčního plánu čisté mobility jsou oblastí zájmu také vozidla plynová. A počet aut na LPG se v uplynulých dvou letech zvyšuje. „Loňských 2259 LPG vozidel je historicky vůbec nejvíce," podotýká Lukáš Kadula z CDV. Celých 88 % registrací LPG vozidel si připsala značka Dacia.

Registrace nových aut s alternativním "palivem" v roce 2021 (BEV = plně bateriové elektromobily, PHEV = plug-in hybridy, FCEV = auta s vodíkovými palivovými články):

Zdroj: CDV

​Opačný, sestupný, trend je u CNG vozidel, loňských 851 vozidel bylo nejméně za 8 let, 78 % registrací si připsala Škoda s plynovou Octavií a Scalou.

Registrováno bylo vloni i devět elektrických aut na vodíkové palivové články, z toho 8 vozů Toyota Mirai a jedno Nexo od Hyundai.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události