Elektromobilita

Proč u nás elektromobilita (zatím) nemá šanci: I na ojetou škodovku šetříme 6 let

Proč u nás elektromobilita (zatím) nemá šanci: I na ojetou škodovku šetříme 6 let
Zdroj: Profimedia

Jak dlouho Češi šetří na auto? Například na ojetou Octavii v současnosti při průměrném platu a průměrných úsporách dosáhnou za pět až šest let. A to mluvíme o ceně kolem 200 tisíc korun. Jak pak mohou vydělat na elektromobil za milion?

Za novou elektrickou Škodu Enyaq zaplatíte minimálně 1,1 milionu korun, crossover Hyundai Ioniq 5 stojí v základu něco přes milion, i za malý hatchback Volkswagen ID.3 dáte přes 900 tisíc.

Pokud tyto ceny srovnáte se současnými finančními možnostmi lidí v Česku, rovnice vychází jednoznačně - na elektromobil průměrný Čech prostě nemá.

Podle celoevropského průzkumu společnosti Intrum Czech většina lidí (88 %) v tuzemsku dokáže uspořit každý měsíc alespoň nějakou část ze svého příjmu, 49 % z nich však není spokojeno s konkrétní výší svých pravidelných úspor.

Celá polovina respondentů měsíčně neušetří víc než 10 % z příjmu. To při průměrné mzdě 38 725 korun představuje zhruba 3 800 korun.

Zdroj: Intrum Czech

​Za rok to dělá 45 600, takže na elektrickou Dacii Spring našetří průměrný Čech za deset let. Za cenu mírně přesahující 450 tisíc korun ale dostane auto s výkonem pouhých 33 kW a dojezdem na jedno nabití těsně nad 200 km. Na Škodu Enyaq můžete tímhle tempem dosáhnout zhruba za 24 let. A to už nejspíš budeme nad silnicemi létat…

"Průměrný Čech" si pochopitelně nebude pořizovat auto za milion, ale u elektromobilů prostě moc jiných možností nemáte. Zůstávají tak výsadou lidí, kteří si je mohou dovolit.

Související obsah

​Samozřejmě, auto si můžete pořídit na úvěr, a spousta lidí to tak dělá, jenomže pořád platí to samé - ne každý může nebo chce splácet auto v ceně kolem milionu korun.

Není tak divu, že Češi dál dávají přednost ojetinám se spalovacím motorem. I na trhu ojetých aut se však současná finanční situace potenciálních zákazníků projevuje.

Omezení ve výrobě nových aut navíc způsobilo, že ojetin je méně a jsou teď o dost dražší. Platí to hlavně u těch atraktivnějších, mladších a s nižším nájezdem.

Podle dat společnosti Aures Holdings, která provozuje sítí autocenter AAA Auto byla letos průměrná cena ojeté Škody Octavia 224 000 korun. Polovina Čechů by tak na takovou ojetinu mohla šetřit zhruba pět let, při měsíční úspoře 3 000 korun pak dokonce přes šest let.

Související obsah

​V současnosti se po Octavii mezi ojetinami nejčastěji prodává Škoda Fabia za průměrnou cenu 194 000 korun. Na tu se s měsíčním spořením 3 000 korun dá dosáhnout za necelých 5,5 roku a na ojetý Volkswagen Passat, který stojí v průměru 275 000 korun, za víc než 7,5 roku.

"Ačkoli záleží na individuální situaci každého jednotlivce, obecně se dá říct, že cesta ke koupi ojetého vozu se oproti roku 2019 se zkomplikovala. Na průměrnou českou ojetinu tehdy mohla polovina Čechů naspořit za 29 měsíců," uvádí AAA Auto.

Související obsah

​"V době, kdy ceny automobilů jdou stále nahoru a nové vozy jsou takřka nedostupné, je častěji jedinou možností zákazníků jak zvládnout pořízení vozu zvolit si nákup na úvěr," podotýká provozní ředitel Aures Holdings Petr Vaněček.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události