Auta na elektřinu často platí za budoucnost v ekologické dopravě. Odborníci ale upozorňují, že nic není černobílé. Co ušetří elektromobil na lokálních emisích, dožene v podobě emisí nutných na výrobu elektřiny. Ve srovnání životního cyklu vozů dokonce vycházejí některá auta s dieselovým motorem jako ty ekologičtější ve srovnání s elektromobily.
Na českých i evropských silnicích elektromobilů v posledních letech přibývá. Za poslední rok činila auta na elektřinu dvě procenta ze všech aut prodaných v Česku. Evropská komise zase plánuje do roku 2030 dostat na silnice alespoň 30 milionů elektrických aut. Důvodem je snaha zbavit se závislosti na fosilních palivech a podpora bezemisních vozidel.
Jenže problémy ohledně elektroaut a životního prostředí nejsou tak jednoduché. Myslí si to Lukáš Ferkl z firmy EnviTrail, která se zabývá měřením emisí. Podle něj je totiž o poznání užitečnější jezdit menším autem na dieselový pohon.
"Chceme-li se změnou klimatu něco udělat, musíme znát celý příběh. Ten příběh má zkratku LCA (Life Cycle Assessment) a vypráví o uhlíkové stopě během celého životního cyklu produktu," sdělil Ferkl na LinkedInu.
LCA znamená pohled na fungování nějakého produktu, v našem případě automobilu, jako celku. Tedy i včetně výroby. Zde právě vězí kámen úrazu. I když totiž elektromobily samy o sobě neprodukují žádné emise, dopad na životní prostředí stále mají skrze svoji výrobu i produkci elektřiny. Co tedy auto ušetří, to za něj dožene elektrárna.
Ferklův názor sdílí i Josef Morkus a Jan Macek z Fakulty strojní ČVUT. Ve své studii s názvem Kam kráčíš, elektromobilito? se zabývají především přednostmi a nevýhodami elektřiny jako pohonné energie.
"Z globálního pohledu vlivu na klima planety emise vznikají jak při výrobě elektromobilů a zejména při výrobě baterií, tak i při výrobě elektřiny pro jejich provoz," uvádí studie přehlížené nedostatky elektroaut.
"Tesla S má při nájezdu na 150 tisíc kilometrů celkovou uhlíkovou stopu asi 35 tun uhlíkových emisí, Audi A7 asi 50 tun. Ale Renault Clio Grandtour (diesel) má jen 24 tun," srovnal Ferkl emise vyprodukované různými typy aut. I když tedy elektřinou poháněná Tesla ani zdaleka neskončila nejhůř, pořád ji výrazně předběhl Renault s menším dieselovým motorem.