Elektromobilita

Volvo prozradilo, jak "špinavá" je výroba elektromobilu. Srovnání může být šokující

Je elektromobil opravdu zelenější než spalovací auto? I když zahrneme emise při výrobě, těžbu surovin, nabíjení, tankování a vůbec celý životní cyklus obou aut? Zajímavý příspěvek do této debaty přinesla automobilka Volvo. Zveřejnila vlastní studii, která porovnává uhlíkovou stopu elektromobilu C40 a klasického SUV XC40 s konvenčním motorem.

Při výrobě elektromobilu se vyprodukuje o 70 % více emisí než při výrobě stejného auta se spalovacím motorem. To je asi nejvýraznější závěr studie, kterou zveřejnila švédská automobilka Volvo Motors.

Vycházela při tom ze srovnání vlastních modelů: elektrického SUV kupé C40 Recharge a klasické varianty kompaktního SUV XC40 s benzínovým motorem. Příbuzné modely stojí na stejné platformě a sdílí řadu dílů, elektrické SUV kupé je díky své zkosené zádi přece jen o něco aerodynamičtější.

Porovnávala se uhlíková stopa každého z nich. Do emisí vznikajících při výrobě se promítla i těžba potřebných surovin a jednotlivé výrobní procesy dodavatelů komponentů.

Související obsah

​Potvrdilo se, že elektromobily mají špinavější uhlíkovou stopu ještě předtím, než vůbec sjedou z montážní linky. Na horších výsledcích se po stránce materiálů a dílů hodně projevuje samotná baterie, která může téměř za třetinu výrobních emisí. Při výrobě se využívá víc hliníku, jehož produkce je energeticky velmi náročná.

Elektromobily jsou zelenější až při provozu

Zlom však nastává, když se uhlíková stopa začne počítat na celou životnost auta. Volvo ji stanovilo na 200 000 najetých kilometrů a do celkových výsledků zohlednilo provoz, doplňování paliva, emise vznikající jeho spalováním i následnou recyklaci a likvidaci auta.

Související obsah

​Elektromobil pak začíná být "zelenější" a jeho celková uhlíková stopa spočítaná pro celý životní cyklus auta je čistější než u konvenční verze.

Volvo dokonce vypočítalo, kdy k tomu zlomu dojde. Samozřejmě závisí na způsobu výroby elektřiny, kterou se elektromobil nabíjí – automobilka proto sestavila tři scénáře:

Při využívání současného globálního energetického mixu (cca 60 % elektřiny je vyrobeno z fosilních paliv) musí elektrické Volvo C40 ujet skoro 110 tisíc kilometrů (109 918 km), pak teprve začne být ekologičtější než jeho příbuzný se spalovacím motorem. Při započítání výroby i provozu během celého životního cyklu by pak u elektromobilu vzniklo o 15 % méně emisí než u spalovací verze.

Jakmile ale experti počítali energetický mix jen v Evropské unii, celkové emise klesly o 30 % a bod zlomu nastal mnohem dřív. Jednoduše proto, že se v EU proti celosvětovému průměru využívá více obnovitelných zdrojů. Uhlíková stopa elektrického C40 se vyrovnala spalovací XC40 už po 77 tisících ujetých kilometrů (77 248 km).

Související obsah

​Třetí scénář je zatím spíš teoretický – počítá s tím, že by se při dobíjení elektromobilu využívala pouze elektřina z obnovitelných zdrojů. Celková uhlíková stopa elektromobilu by pak byla poloviční než u spalovacího motoru a elektřina by se začala ekologicky "vyplácet" už při ujetí necelých 50 tisíc kilometrů (48 280 km). I v případě výhradního využití "zelené elektřiny" za sebou C40 Recharge nechá během celého životního cyklu stopu kolem 27 tun CO2.

Volvo: Potřebujeme čistou energii

Výzkum Volva tak podle automobilky ukazuje, že elektromobily nejsou automaticky "zelenější" než auta s konvenčními motory, ale mohou se stát ekologičtější během jejich provozu. Volvo tak vyzývá k větším investicím do čisté energie, aby bylo možné potenciál elektromobilů plně využít. "Potřebujeme zelenou energii v celém dodavatelském řetězci a výrobě, nejen při nabíjení," podotýká šéf oddělení Climate Action společnosti Volvo Jonas Otterheim.

Volvo, které patří čínskému gigantu Geely, představilo své elektrické SUV kupé C40 Recharge teprve letos na jaře, elektrickou verzi XC40 Recharge nabízí od roku 2019. V Evropě má v elektrifikaci velmi ambiciózní plány – do roku 2030 chce nabízet jen elektromobily a spalovací motory ze svého portfolia úplně vyřadit.

Související obsah

​Už v roce 2025 chce Volvo vypouštět o 40 % méně CO2 na každé auto ve srovnání s rokem 2018. Z toho čtvrtiny emisí se chce zbavit už při výrobě – mimo jiné zvýšeným podílem recyklovaných materiálů včetně hliníku.

Podle nedávné studie Evropské federace pro dopravu a životní prostředí jsou právě Volvo spolu s Volkswagenem jediné dvě velké automobilky, které mají v Evropě dostatečně důsledné a důvěryhodné strategie pro přechod k elektromobilitě a splnění cílů Zelené dohody. Volkswagen chce do roku 2030 prodávat 55 % aut na baterky.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události