Autoservis

Dejte si pozor na autoservisy. Některé se pořád snaží zákazníky "oškubat"

Dejte si pozor na autoservisy. Některé se pořád snaží zákazníky "oškubat"
Zdroj: Profimedia

Nekvalitní oprava plechů i lakování, nedostatečné spasování dílů nebo dokonce násilná výměna za díly, které do auta vůbec nepatří. Opravy, které si zákazník neobjednal ani neschválil. I tak vypadá praxe v některých českých autoservisech. Naštěstí jde o výjimky.

"Úroveň prací v autoservisech se v loňském roce nedostala na předkoronavirovou kvalitu. Přesto se ale zlepšila nad úroveň roku 2020 a dosahovala vysoké kvality," shrnuje svůj roční Audit servisů společnost Cebia, která toto hodnocení připravuje už více než čtyři roky.

Zároveň však upozorňuje, na řadu nedostatků a o pochybení v Českých autoservisech, a to jak v neznačkových, tak v těch autorizovaných. Podívejte se na to, kde mají servisy nejhorší pověst a jaké jsou nejhorší a nejčastější prohřešky.

Kvalita odvedených prací v autoservisech dosáhla v uplynulém roce průměrně 96 % (před pandemií koronaviru dosahovala 98 %).

Zatímco v jarních měsících dosahovala průměrná kvalita 98 % - přičemž v autorizovaných servisech došlo k nejvyššímu možnému hodnocení 100 % a neautorizované vykazovaly 96 %, ke konci roku byla situace odlišná - zhoršila se.

Průměrná kvalita klesla na 92 %, přičemž na vině byly zejména autorizované servisy. "Celková úroveň prací byla na konci roku mírně horší než předloni. O zakázky přitom servisy nouzi neměly," podotýká mluvčí společnosti Cebia Barbora Minksová.

Související obsah

​Cebia nabízí pět druhů auditů servisů: po opravě, před opravou, po pojistné události, mystery repair (tedy fingovaná oprava simulované závady) a pick-up (fingovaná návštěva servisu, kdy není simulována žádná závada). V rámci auditu si objednatel může nechat zkontrolovat také kvalitu oleje či paliva.

"Přestože jsme u drtivé většiny zakázek nezjistili významné pochybení, klienti servisů by měli být opatrní a vyžadovat zejména předložení vyměněných dílů, čímž minimalizují riziko, že si autoservis účtuje peníze za něco, co nevyměnil. Ačkoli to dle našeho zjištění není velmi časté pochybení, naše analýza servisů potvrdila, že k němu někdy dochází,“ varuje šéf společnosti Martin Pajer.

Autorizované, nebo neautorizované?

Úroveň prací v autorizovaných a neautorizovaných servisech byla srovnatelná, rozdíly ale byly v jednotlivých krajích. Autorizované servisy si nejlépe vedly v Jihomoravském kraji s průměrnými 98 %. Naopak nejhorší kvalita prací byla v autorizovaných servisech zaznamenána v Moravskoslezském kraji, kde dosáhla pouhých 85 %.

V případě neautorizovaných servisů na tom byly nejlépe ty v jižních Čechách s 98 %, nejhůře pak dopadly neznačkové servisy v Plzeňském kraji, které ale i tak získaly 91 %.

Související obsah

​Autorizované servisy v Praze, která z hlediska kvality prací patří dlouhodobě ke špičce, vykázaly kvalitu 97 %. Neautorizované opravny aut v hlavním městě dosáhly v hodnocení kvality 96 %.

Z pohledu značek velké rozdíly nebyly, autorizované servisy značky Škoda dosáhly stejně jako předloni 95 %.

Nejčastější chyby a nedostatky

Mezi nejčastější pochybení patřilo nepředložení všech vyměněných dílů a fakturování opravy součástí vozidla, které nebyly poškozené. "Velice časté bylo mezi objevenými chybami nekvalitně provedené lakování, případně i špatné spasování vyměněných dílů karoserie a nepřiměřeně dlouhá doba opravy," podotýká Barbora Minksová.

Mezi časté administrativní chyby pak patří špatně vyplněné zakázkové listy, v nichž nezřídka chyběla informace o stavu pohonných hmot a počtu najetých kilometrů. Problémem, který se vyskytoval zejména ke konci roku, byly chybějící zkušební jízdy nebo naopak bezdůvodně dlouhé zkušební jízdy přesahující 10 km.

Podívejte se na některé konkrétní případy odhalených pochybení:

Zdroj: Cebia / Audit servisů

Zdroj: Cebia / Audit servisů

Zdroj: Cebia / Audit servisů

​"Cílem služby Audit servisů je z poloviny prevence, z poloviny represe. Hrozba nezávislých a neohlášených kontrol ze strany leasingových společností nutí servisy dodržovat kvalitu a pravidla servisních služeb pro leasingové společnosti. V případě, že se při auditech zjistí závady, jsou pak pádnými argumenty pro obchodní jednání leasingových společností se servisy. Výsledky auditů umožňují selektovat kvalitnější servisy a vyjednávat lepší podmínky," popisuje službu Martin Pajer.

Největšími zákazníky služby Audit servisů jsou právě leasingové společnosti s vozidly provozovanými v režimu operativního leasingu. Služba je určena i vedoucím servisů, aby mohli nezávisle kontrolovat práci mechaniků, ale i správcům firemních vozových parků a běžným motoristům.

Související obsah

​Všechny kontroly probíhají neohlášeně, servis tedy není předem informován o návštěvě auditora. Zásadním pravidlem je princip opakované kontroly na sledovaných pracovištích. Auditoři navštíví jeden servis maximálně třikrát za rok.

"Řídící pracovníci servisů ve většině případů respektují a oceňují zjištěné nedostatky a sami činí nápravná opatření," dodává Cebia.

Od roku 2019 se v rámci auditu provádějí také laboratorní testy olejů a paliv. Testy olejů se používají v případech, kdy orientační (kapkový) test oleje indikuje podezření na cizí příměsi, nebo neprovedení výměny. Testy paliv pak v případech, kdy se na vozidle objevila závada, která může mít souvislost s použitím nekvalitního paliva.

Požár totálně zničil v prosinci autoservis v pražských Horních Měcholupech, škoda na autech i na budově vyšplhala do milionů - podívejte se na reportáž:

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Autoservis

Důležité Události