Provozní kapaliny v autě je třeba pravidelně kontrolovat a jednou za čas také doplnit. Co všechno to obnáší a jak postupovat správně, aby vás pak za jízdy nic nezaskočilo?
Mezi provozní kapaliny se počítá nejen voda do ostřikovačů, s jejímž doplněním se setkáváme asi nejčastěji, ale také chladicí kapalina, motorový olej a brzdová kapalina. Za jejich pravidelnou kontrolu se vám auto odvděčí komfortní a bezpečnou jízdou.
Naopak v případě, že si množství kapalin neohlídáte, může se stát, že se vyčerpají uprostřed jízdy, což může být velmi nebezpečné.
Častou chybou je, že olej kontrolujeme, aniž by auto bylo takzvaně zahřáté. "Pokud chcete zkontrolovat motorový olej, vozidlo musí stát na rovné ploše a motor musí být zahřátý na provozní teplotu. Jakmile vypnete motor, počkejte pět minut, aby olej klesl na dno motorového prostoru, a teprve poté můžete jít na kontrolu jeho hladiny," připomíná Václav Zikmund, produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota.
Vytáhněte z nádržky měrku, otřete ji a opět vložte zpět. Teprve když ji znovu vyjmete, jasně vidíte, kolik oleje ve voze opravdu je. "Správně by hladina oleje měla sahat mezi rysky na měrce. Pokud je jí méně, je třeba olej dolít. Pamatujte ale, že méně je více," upozorňuje Václav Zikmund.
Při kontrole chladicí kapaliny, která má za úkol odvádět teplo z motoru do chladicí soustavy, musí být motor naopak studený. I její hladina by se měla nacházet mezi ryskami na nádržce, což uvidíte pouhým okem.
Doplnění ale není tak jednoduché, protože může mít až 120 stupňů Celsia, a proto se před manipulací vždy podívejte do příručky vozidla.
Nádobka na brzdovou kapalinu se v motoru nachází na straně řidiče a obvykle má žlutou barvu. Kontrolu zvládnete sami, její doplnění však raději svěřte servisu.
Co naopak zvládne doplnit úplně každý, je kapalina do ostřikovačů. Po otevření kapoty hned uvidíte nádržku, která je označena symbolem stěračů a ostřikovačů. Stačí ji otevřít a dolít speciální kapalinu, pořízenou v servisu nebo na čerpací stanici.
Nezapomeňte ovšem, že pokud hrozí třeba jen noční mrazivé teploty, je dobré použít nemrznoucí směs. Ta klasická kapalina do ostřikovačů by totiž mohla zmrznout a ostřikovače ucpat.
Nejen když autu něco je, ale také když si nevíte rady s výměnou některých kapalin. Dvakrát ročně, ideálně vždy před zimou a na jaře, když měníte pneumatiky, je dobré si nechat vůz kompletně zkontrolovat.
Součástí jarní servisní prohlídky je třeba i čištění klimatizace a dezinfekce celého ventilačního systému. Automobilky navíc často na základní sezónní prohlídky vyhlašují slevy, například právě Toyota nabízí jarní prohlídku od konce března až do konce června za akční cenu 300 korun.
Velká servisní prohlídka, která je u Toyoty dvakrát dražší, zahrnuje i regeneraci chladicího média. Během zimy, kdy se klimatizace tolik nepoužívá, může uniknout 5 až 10 procent chladicího média, což snižuje výkon a účinnost klimatizace. Chladicí médium zároveň absorbuje nežádoucí vlhkost ze systému, která může celé zařízení poškodit. Nechte tedy vše zkontrolovat, vyčistit a doplnit nové chladivo.