Autoservis

Přezouvání se blíží, jak vybrat letní pneu? Podívejte se na výsledky velkého testu

Přezouvání se blíží, jak vybrat letní pneu? Podívejte se na výsledky velkého testu
Pneumatiky Zdroj: Mediafax

S koncem března končí i období, kdy je povinné mít auto přezuto na zimní nebo alespoň celoroční pneumatiky. Časopis dTest proto tradičně přinesl test letních pneu. Tentokrát se zkouškám podrobilo 32 pneumatik v rozměrech pro menší městské vozy, jako je například Škoda Fabia, Opel Corsa či Hyundai i20, nebo pro stále populárnější kompaktní rodinná SUV typu Škody Karoq a střední třídu, jako je Škoda Superb nebo VW Passat.

V náročných zkouškách tentokrát volba padla na rozměry 185/65 R15 a 215/60 R16. Všechny gumy musely absolvovat zkoušky jízdy na suchu i na mokru. Měřila se rychlost opotřebení a hlučnost za jízdy, zjišťoval se vliv na spotřebu pohonných hmot.

Rychlostní zkouška pak ověřovala, zda pneumatika skutečně zvládá rychlosti, pro které je podle označení na štítku navržena.

Mezi patnáctipalcovými pneumatikami nakonec měly navrch Goodyear EfficientGrip Performance 2, následovaly Bridgestone Turanza T005 a ještě o něco dražší Michelin Primacy 4.

"Doménou Goodyearu je výdrž, Bridgestone bodovaly na mokru a michelinky představují všestrannou volbu," popisuje dTest.

Na opačném konci skončily Matador MP47 Hectorra 3. Ty získaly uspokojivé hodnocení, ale nejde o vyslovený propadák.

Související obsah

Za deště předvedly nejlepší výkony Bridgestone Turanza T005. Řidiči chválili také Goodyear EfficientGrip Performance 2 a Michelin Primacy 4.

Relativně nejhůře se v mokru předvedly Cooper CS7.

Nejkratší brzdná dráha na asfaltu byla naměřena u Bridgestonu, na 20 km/h zpomalil za 35 metrů. Nejdéle trvalo zpomalení gumám Fulda EcoControl HP 2, brzdná dráha měřila o osm metrů více.

Na suchu ukázaly nejlepší vlastnosti Pirelli Cinturato P1 Verde. Druhý nejlepší byl Bridgestone, o třetí příčku se dělí Michelin a Vredestein Ultrac. Nejnižší hodnocení obdržely pneumatiky MP47 Hectorra 3 slovenské značky Matador.

Rozdíly v délkách brzdných drah byly menší než na mokru. Nejrychleji zastavily Firestone Roadhawk a Vredestein Ultrac (ze 100 na 0 km/h potřebovaly shodně zhruba 35,4 metrů), nejpomaleji Semperit Speed-Life 3 (39,7 m).

Pořadí testovaných pneu 185/65 R15:

Zdroj: dTest

​​​Mezi šestnáctipalcovými pneumatikami jsou podle testu nejpovedenější Continental PremiumContact 6 společně s Michelin Primacy 4. "Continental se o něco více hodí do mokra, Michelinu se zase více dařilo na suchu," upřesňuje dTest.

Podprůměrné výkony na mokru odsoudily k poslednímu místu pneu Kormoran Road Performance s pouze dostatečným hodnocením.

Za jízdu na mokru dostaly shodných 68 % Continental PremiumContact 6 a Nokian WetProof. Zatímco continentalky jsou mrštné a skvěle "poslouchají", Nokian jsou všestrannější a vzhledem ke slušné odolnosti vůči aquaplaningu jim nevadí ani stojící voda.

Související obsah

​Dobrou známku na mokru obdržely ještě Dunlop SP Sport BluResponse, Bridgestone Turanza T005, Toyo Proxes Comfort a Michelin Primacy 4.

Nelichotivou dostatečnou naopak dostaly polské pneumatiky Kormoran Road Performance. Zkušební Karoq s nasazenými kormorany měl tendenci být v zatáčkách nedotáčivý.

S náskokem nejkratší brzdnou dráhu na mokrém asfaltu si mezi "šestnáctkami" připsaly Continental s 35,9 m. Naopak nejhorší brzdění předvedly čínské Nankang Greensport ECO 2+, a to 43,4 m. Také beton nejvíce sednul Continentalům (36,4 m), nejzdlouhavější zpomalení si pak připsal Kormoran (46,5 m).

Na suchu dostala většina pneu dobré hodnocení, jedinou velmi dobrou známku si zasloužily Kumho Ecowing ES31, které podle testu poskytují vynikající ovladatelnost i jízdní stabilitu a špatně si nevedou ani po stránce brzdění.

Pohodovou jízdu na suchu vám zajistí také Michelin Primacy 4, Bridgestone Turanza T005 a Continental PremiumContact 6, byť co do ovladatelnosti za Kumho přeci jen o píď zaostávají.

Související obsah

​Na chvostu skončily Nankang Greensport ECO 2+, Kormoran Road Performance a Semperit Speed-Life 3. Ve všech třech případech hodnotitelům vadila neohrabaná jízda způsobená nepřesnými reakcemi na zásahy řidiče a nesynchronní chování pneu na zadní a přední nápravě.

Rozdíl v brzdné dráze nejlepší a nejhorší pneumatiky byl necelých šest metrů a byl tedy výraznější než u patnáctek. Testovací vůz s nasazenými Bridgestone Turanza T005 zastavil na necelých 35 metrech. U gum Semperit Speed-Life 3 to bylo 40,7 m.

Pořadí testovaných pneu 215/60 R16:​

Zdroj: dTest

​​Velké rozdíly byly v životnosti, tedy v rychlosti opotřebení pneumatik. Výdrž pneumatik v testech přitom prakticky vůbec nesouvisela s jízdními vlastnostmi.

V patnáctipalcové kategorii nejdelší vzdálenost najely Goodyear EfficientGrip Performance 2 (50200 km), pomalu se ojížděly také gumy Fulda EcoControl HP 2 (48400 km) a Continental EcoContact 6 (43100 km).

Vůbec nejrychleji se opotřebovávaly pneu Vredestein Ultrac (24900 km), Cooper CS7 (27800 km) a Falken Sincera SN110 Ecorun (28 800 km).

Související obsah

​Mezi šestnáctipalcovými pneumatikami vydržely nejdéle Sava Intensa HP 2 (49000 km), Kumho Ecowing ES31 (43200 km), Michelin Primacy 4 (41300 km), Debica Presto HP2 (41000 km) a Hankook Ventus Prime 3 K125 (40200 km).

Naopak pneu Nankang Greensport ECO 2+ byly "na vyhození" nejdříve (už po 25500 km).

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události