Velké zahraniční společnosti houfně opouštějí Rusko kvůli válce na Ukrajině. Ne všechny se ale otáčejí k Rusku zády. Francouzský výrobce aut Renault v pondělí znovu spustil provoz ve své továrně v Moskvě. Renault má v Rusku silné vazby na automobilový průmysl a vlastní dvoutřetinový podíl firmy AvtoVAZ.
Mezi prvními velkými firmami, které se vrátily do Ruska, je francouzský automobilový gigant Renault. Společnost v pondělí opět spustila provoz ve své továrně v Moskvě. Návrat Renaultu do Ruska, kde zaměstnává přes 40 tisíc pracovníků, podpořila i francouzská vláda, která má ve firmě 15procentní podíl, píše portál Guardian.
Renault své továrny uzavřel na konci února, krátce po invazi na Ukrajinu. Důvodem tehdy měly být potíže se zásobováním a dopravou způsobené vypuknutím války, jak uvedl portál GB News. Automobilový gigant se kvůli svému návratu dostal pod palbu kritiky.
Renault očekává, že se bude muset v Rusku i nadále potýkat s logistickými problémy. Kvůli sankcím je v Rusku například nedostatek polovodičů. Ty budou chybět při výrobě počítačových čipů nutných k sestavení elektronických systému auta, například autorádií, navigací nebo stěračů.
Francouzská firma v Rusku provozuje i jiné projekty. Renault je dvoutřetinovým vlastníkem ruského výrobce automobilů AvtoVAZ. Ten je známý především výrobou legendárních sovětských vozidel Lada a Žiguli. V současnosti AvtoVAZ pokračuje ve vývoji automobilů Lada, které stále modernizuje.
Kromě Renaultu jsou ale kvůli vztahům v Rusku kritizovány i další společnosti. Z Ruska odmítá odejít například švýcarský potravinářský koncern Nestlé, který hodlá Rusům i nadále prodávat své produkty.