Francouzské úřady obvinily automobilku Renault z podvodů a manipulací při měření emisí jejich dieselových aut. Obvinění je výsledkem šestiletého vyšetřování a zkoumání některých vozidel francouzské značky. Výrobce ale podvádění zásadně odmítá.
"Renault nikoho neoklamal," vzkázal jednoznačně výkonný viceprezident Renault Group zodpovědný za vývoj Gilles Le Borgne. Reagoval tak na tvrdé obvinění v souvislosti s emisemi některých starších naftových modelů francouzské značky.
Prokuratura ale tvrdí, že některé renaulty při jízdě po silnicích více než desetinásobně překračovaly zákonné limity pro emise oxidů dusíku. A mnohonásobně víc než tvrdily laboratorní testy.
Renault se tak namočil do aféry Dieselgate, která vybublala v roce 2015 z koncernu Volkswagen. Vyšetřování ukázalo, že německá automobilka vybavovala modely s motory TDI podvodným softwarem, který rozpoznal, že je auto v laboratoři a odpojovací zařízení při testech dočasně vyřadilo z provozu některé části motoru tak, aby uměle snížilo produkci emisí. Německý koncern následně přiznal, že zařízení instaloval do více než 11 milionů naftových aut po celém světě, a zaplatil na odškodném desítky miliard eur.
"To, co známe z případu Volkswagenu, se rozhodně Renaultu netýká. Nemáme v našich automobilech žádné odpojovací zařízení a nikdy jsme neměli,“ sdělil Le Borgne podle portálu agentury Bloomberg. Tvrdí, že nešlo o podvod, ale spíše o limity emisních technologií té doby.
"Lapače oxidů dusíku" umístěné ve výfukovém systému zachycovaly škodlivé emise během nízkorychlostních operací, jako jsou laboratorní testy. Při vyšších provozních teplotách ale byly nejspíš výrazně méně účinné.
"Renault popírá, že by se dopustil jakéhokoliv trestného činu a opakuje, že jeho vozidla nejsou vybavena žádnými systémy, které by umožňovaly regulaci znečišťujících látek při testování," uvedla francouzská automobilka v písemném prohlášení. "Renault vždy dodržoval francouzské a evropské předpisy a všechny vozy Renault byly vždy schváleny v souladu s příslušnými zákony a předpisy," dodala.
Francouzský soud nicméně v rámci vyšetřování nařídil společnosti zaplatit kauci ve výši 20 milionů eur (v přepočtu více než půl miliardy korun) a zajistit bankovní záruku dalších 60 milionů eur (přes 1,5 miliardy korun) na krytí případných škod, pokut a odškodnění zákazníků.