Ekonomika

Připravte se na další zdražování. Kvůli válce porostou ceny nových aut i ojetin

Připravte se na další zdražování. Kvůli válce porostou ceny nových aut i ojetin
Zdroj: Profimedia

Nedostatek některých dílů a dalších materiálů výrazně brzdí výrobu, aut bude málo, ceny dál porostou. Tenhle kolotoč posledních let rozjel kvůli válce na Ukrajině další kolečko. A zdražování se dotkne jak nových aut, tak ojetin.

"K tomu, abyste nedokázali vyrobit auto, stačí jedna chybějící součástka," uvedl pro agenturu AP odborník na automobilový průmysl Mark Wakefield z poradenské společnosti Alix Partners. "Každá taková překážka vede k narušení produkce či k neplánovanému růstu nákladů," dodal.

I mladoboleslavská automobilka Škoda Auto tvrdě škrtá v nákladech, zároveň jí znovu přibývají počty nedokončených aut.

Poptávka výrazně převyšuje nabídku a ceny tak dál letí prudce nahoru. Až tak, že auto se stává pro mnoho lidí nedostupným zbožím.

Zdražují i nejdostupnější značky a modely –⁠ třeba Dacia už v únoru zvedla cenu Joggeru o 15 až 20 tisíc korun a základní výbava tak stojí skoro 400 tisíc. Duster a Logan v březnu zdražily ještě víc. Poslední plošné zdražování přitom u Dacie proběhlo teprve nedávno –⁠ loni na podzim.

Na podzim zdražovaly i škodovky, Kodiaq třeba o 45 tisíc. A další kolo nás brzy čeká. "Rostou ceny surovin i ceny energií. Ze střednědobého hlediska je zvýšení cen našich automobilů nevyhnutelné," prohlásil nedávno odcházející šéf Škoda Auto Thomas Schäfer.

Související obsah

​A týká se to i ojetin –⁠ krize se táhne už od pandemie a nedostatek nových aut na trhu postupně znamená i nedostatek žádaných zánovních vozů. Lidé se navíc nechtějí zbavovat svých starších aut nebo prostě nenajdou lepší a novější, za které by ho vyměnili. Výsledek? Ano, další zdražování.

Analytici očekávají zdražení o 20, nebo dokonce o 30 procent. Přitom ceny rostly svižným tempem už v posledních dvou letech. Průměrná cena ojetého auta je podle analýz AAA Auto o víc než 20 tisíc vyšší než vloni za rok se posunula ze 159 900 korun na současných 180 000 korun.

Navíc dál roste inflace, ceny pohonných hmot jsou stále vysoko… Auto je prostě velmi nákladná záležitost.

Podle agentury AP by to nakonec mohlo pomoci vrátit trh do "normálu". Vysoká inflace, včetně vysokých cen potravin, benzinu či bydlení, nakonec pravděpodobně povede k tomu, že si velká část obvyklých zákazníků již nebude moci dovolit nový ani ojetý vůz. To bude znamenat pokles poptávky a následně i cen, napsala AP.

Související obsah

​Zatím ale nic takového nečekejme. Před začátkem války na Ukrajině společnost S&P Global Mobility předpovídala, že globální automobilky letos vyrobí 84 milionů vozů a napřesrok 91 milionů vozů. Nyní předpokládá, že produkce letos dosáhne necelých 82 milionů vozů a v příštím roce 88 milionů vozů.

K nepříznivému výhledu pochopitelně přispívá zavírání továren v Rusku a další následky války na Ukrajině. Očekává se další omezování dodávek surovin i dílů.

Analytik Mark Fulthorpe se i proto domnívá, že nabídka nových aut v Evropě a v Severní Americe zůstane i po značnou část příštího roku výrazně omezená a ceny vysoké.

Ekonomové varují, že zdražování se dotkne i pneumatik, které se mohou stát celosvětově nedostatkovým zbožím –⁠ podívejte se v reportáži:

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Ekonomika

Důležité Události