Snahou automobilek je hrnout na trh co nejvíc elektromobilů. S tohle ofenzivou jsou ale spojena některá rizika, o kterých se moc nemluví. Jednou z hlavních nevýhod elektromobilů je jejich hmotnost. Zaplavení silnic "elektrickými nosorožci" může znamenat velké riziko při dopravních nehodách.
Škoda Enyaq 80 iV má pohotovostní hmotnost přes 2,1 tuny, skoro o 900 kilo víc než běžná benzínová Octavia a téměř o 400 kilo víc než Kodiaq s automatem, pohonem všech kol a dvoulitrovým turbodieselem. Hyundai Ioniq 5 váží skoro dvě tuny, Volkswagen ID.4 víc než 2,1 tuny a Audi e-tron nebo Tesla Model X dokonce 2,5 tuny.
Proč tento výčet? Takový samec nosorožce může vážit 2,3 tuny. A teď si představte, že se na silnici v rychlosti třeba 120 km/h srazíte s rozběhnutým nosorožcem…
Agentura Bloomberg upozorňuje na souvislosti mezi hmotností aut a následky dopravních nehod. Už v roce 2011 před módou velkých SUV varoval profesor Kalifornské univerzity Michael Anderson, který se podílel na studii “Pounds That Kill: The External Costs of Vehicle Weight.”
Autoři studie potvrdili provázanost úmrtí při dopravních nehodách s hmotností vozidel. Zatímco posádka velkého a těžkého auta je zpravidla velmi dobře chráněna, pro cestující v malých autech nebo dokonce pro cyklisty či chodce jsou srážky s velkými SUV nebo pick-upy často tragické. "Těžší vozidla jsou bezpečnější pro vlastní posádku, ale nebezpečnější pro cestující v ostatních vozidlech," zní zásadní závěr studie.
Související obsah
Anderson tak už před více než 10 lety uporoznil na rizika spojená s přílivem velkých SUV. A to se ještě moc nezabýval elektromobily. Předpokládal totiž, že se baterie objeví hlavně v menších autech, jako je třeba Nissan Leaf.
Jenomže móda a poptávka po velkých autech nutí výrobce cpát baterie do větších a větších SUV. A odborníci se tak znovu obávají, že zvýšená hmotnost a výkon některých elektromobilů by mohly představovat bezpečnostní riziko při nehodách.
Na trh se chystají další velké elektromobily a dokonce takové extrémy jako je elektrický Hummer EV, který váží přes čtyři tuny a jen jeho baterie váží víc než celá Škoda Fabia. S něčím takovým se opravdu srazit nechcete…
Anderson podotýká, že nejde o samotnou vysokou váhu nových elektromobilů, ale spíš o rozdíl a nesourodost. Problém nastává, když se elektrický obr střetně s menším starším autem. "Pak může být velice nebezpečné takové auto řídit a přimotat se například do hromadné nehody několika aut," říká Michael Anderson.
Jak ale uvádí motoristický magazín Jalopnik, riziko vysoké hmotnosti elektromobilů může zmírnit jiná jejich vlastnost - kratší brzdná dráha. Americká spotřebitelská organizace Consumer Reports totiž při svých testech zjistila, že řada elektromobilů dokáže zabrzdit rychleji než auta se spalovacími motory.
Opět však záleží na modelu auta. Testů Consumer Reports se účastnily většinou lehčí elektromobily. U nejtěžších vozů už to tak slavné není: Audi RS e-tron podle magazínu Car and Driver potřebovalo na zastavení z rychlosti 110 km/h skoro 50 metrů, což je srovnatelné třeba s Octavií.
Nakonec stejně rozhoduje, jak se chová řidič za volantem. Pokud to přežene s rychlostí, může být zabrzdění velkého SUV stejný problém jako jeho váha. "Jakmile nezareagujete a nešlápnete na brzdu včas, nejspíš stejně nebudete schopni zabrzdit. Představte si to šílené množství váhy pohybující se příliš rychle na terénních pneumatikách - fyzikální zákony jsou nemilosrdné," podotýká Jalopnik.
Podle Čechů není společnost na přechod na elektromobily připravená: