Zajímavé srovnání elektromobilů zveřejnila německá organizace TÜV, která srovnává spolehlivost ojetých aut v různých věkových kategoriích a vychází při tom ze statistiky německých technických kontrol. Podívala se "na zoubek" čtveřici oblíbených elektrických modelů po třech letech provozu. A třeba Tesla Model S dopadla dost špatně…
Jak si vedou elektromobily po třech letech provozu? Jsou spolehlivější než auta se spalovacím motorem, nebo mají víc závad?
Odpovědět se pokusila německá organizace TÜV, která mimo jiné provozuje stanice technické kontroly. Srovnala stav čtyř oblíbených bateriových modelů po třech letech provozu: Tesla Model S, Smart Fortwo Electric Drive (EQ ForTwo), Renault Zoé a BMW i3
"Poprvé se do testovacích center TÜV sjelo dostatečné množství elektromobilů, aby bylo možné posoudit, jak si vedly při hlavní kontrole," uvedl jednatel TÜV Joachim Bühler s tím, že všechny čtyři elektrické modely se v Německu prodávají teprve několik let.
Hodnocení je tak založené na 1142 kontrolách BMW i3, 1939 kontrolách u Renaultu Zoe, 1645 zkontrolovaných elektromobilech Smart Fortwo Electric Drive a 812 technických kontrolách Modelu S od Tesly.
U osobních aut se spalovacím motorem je průměrný podíl vozidel se závažnými závadami po dvou až třech letech provozu 4,7 %. To znamená, že 47 z 1000 vozů neprojde napoprvé technickou kontrolou a musí být po opravě znovu přistaveny k opakované prohlídce.
Jak jsou na tom hodnocené elektromobily?
Nejlépe dopadl elektrický Smart Fortwo s mírou závad 3,5 %. V žebříčku dvou až tříletých aut by tak skončil v první třetině. Zhruba na úrovni Renaultu Kadjar, těsně za vozy Škoda Karoq, VW Polo a VW Beetle a před Hyundai ix20 nebo Mitsubishi ASX. Smart měl v minulosti problémy také s upevněním některých dílů karoserie
O něco hůř dopadlo BMW i3, které má podíl závad 4,7 % Zapadá tak přesně do průměru a řadí se do druhé třetiny celkového žebříčku dvouletých a tříletých aut na úroveň Škody Rapid, Fordu C-Max, Opelu Astra nebo VW Touran.
BMW i3 Trpí častými závadami elektromobilů - kromě vadných potkávacích světel se u něj často objevují i závady na brzdových kotoučích. Brzdy se u elektromobilů díky rekuperaci používají mnohem méně než u aut se spalovacími motory, a proto častěji korodují.
Renault Zoé by skončil až v poslední třetině s průměrem závad 5,7 %. Kromě vadných nebo špatně seřízených světlometů má nadprůměrný počet závad na zavěšení náprav. Zoé by tak mezi všemi modely dopadlo podobně jako Peugeot 2008, Fiat 500 nebo Renault Mégane
Nejhůř z posuzované čtveřice dopadla Tesla Model S. Míra závad 10,7 % znamená, že každý desátý Model S technickou kontrolou napoprvé neprojde. V celkovém žebříčku spolehlivosti dvou a tříletých aut by tak za Teslou skončily jen Dacia Duster a Dacia Logan.
Kromě závad na mlhovkách a potkávacích světlech má Model S podle TÜV problémy i s podvozkem, hlavně s příčnými rameny.
Úřady vyšetřují autopilota Tesly, podívejte se, jak funguje: