Ekonomika

Zvýší drahý benzín hlad po elektromobilech? Těžko, zdražuje všechno, co má kola

Zvýší drahý benzín hlad po elektromobilech? Těžko, zdražuje všechno, co má kola
Zdroj: Volvo Cars

Pandemie a teď i válka na Ukrajině zasadily automobilovému průmyslu tvrdé rány, ze kterých se bude těžko vzpamatovávat. Kvůli extrémně drahým pohonným hmotám teď motoristé hledají alternativní cesty. Jenomže ani elektromobily nebudou levnější, rostou ceny baterií i hotových aut. A dražší je i elektřina u nabíječek. Výrazně zdraží i auta se spalovacími motory. V Česku tak roste zájem hlavně o auta na LPG a přestavby.

Americká automobilka Tesla potvrzuje, že kvůli krizi na Ukrajině a drahým pohonným hmotám roste zájem zákazníků o její elektromobily. Podle portálu Electrek.co počet objednávek prudce stoupá, někde až o 100 %

Jenomže je tu i další zpráva - na dodávkách objednaných elektromobilů se vyšší poptávka nijak významně neprojeví. Automobilka totiž využívá své výrobní kapacity na maximum a nové objednávky zatím jen prodlužují pořadníky čekajících zákazníků.

I elektromobily výrazně zdražují

Tesla navíc zároveň navyšuje ceny u všech svých modelů. A to výrazně: o víc než 3000 dolarů, tedy zhruba 70 tisíc korun. U Modelu S o 5000 dolarů a u Modelu X dokonce o 5000 dolarů, tedy o víc než 110 tisíc korun.

Experti očekávají zvýšenou poptávku i po další elektromobilech od Volkswagenu nebo Hyundai. Ale i ty nejspíš budou dál zdražovat kvůli výrazně dražším surovinám - kvůli sankcím vyletěly ceny lithia i niklu, jehož je Rusko významným vývozcem.

Electrek.co připomíná i další americkou automobilku Rivian, která se na začátku března pokusila prosadit zvýšení cen svých elektrických pick-upů a SUV o 20 %, aby kompenzovala vyšší náklady na výrobu. Jenomže zákazníci pohrozili rušením objednávek a Rivian ustoupil. Zatím.

​"Vzhledem k rostoucím cenám niklu, lithia a dalších materiálů hrozí zpomalení, a dokonce dočasné zvrácení dlouhodobého trendu klesajících nákladů na baterie, které jsou nejdražší součástí elektromobilů. To brání širšímu přijetí této technologie," cituje agentura Reuters analytika a průmyslového prognostika společnosti Benchmark Mineral Intelligence Gregory Millera.

Související obsah

​Dražší výroba baterií tak podle něj nejspíš prodlouží dobu, kdy by se měly ceny elektromobilů výrazněji přiblížit cenám aut s konvenčními motory.

Už od loňska navíc rostou ceny elektřiny. Dodavatelé ruší nejvýhodnější paušály a zdražuje se i u veřejných nabíječek. Například ČEZ zvedl v lednu.

A k tomu všemu si připočítejte velmi dlouhé čekací doby na objednané nové vozy, jejichž výrobu komplikují výpadky v dodávkách dílů… Mladoboleslavská Škodovka kvůli přerušení dodávek kabelů z Ukrajiny musela omezit výrobu elektrického modelu Enyaq a velké problémy má i její mateřský koncern Volkswagen, který kvůli invazi Ruska na Ukrajinu dočasně zastavil závody v Drážďanech a ve Cvikově, kde se vyrábí elektromobily.

Související obsah

​Renesance LPG

Češi, kteří jsou k elektromobilitě už tak skeptičtí, budou podle všeho dál hledat jiné alternativní cesty. A vlastně už je hledají. Již vloni rekordně stoupl zájem o auta na LPG a po nedávném extrémním zdražená benzínu i nafty se tento boom ještě zvýraznil.

Mnohonásobně vyšší zájem hlásí v poslední době firmy, které se specializují na přestavby na LPG. I zkapalněný ropný plyn sice zdražil, ale provoz plynového auta pořád vyjde přibližně o polovinu levněji než auta na benzín nebo naftu. A LPG je výrazně levnější i než stlačený zemní plyn CNG.

Zákazníci se o LPG zajímají, přestože moderní motory s přímým vstřikem se na přestavbu moc nehodí, respektive jejich úprava je náročnější a o dost dražší než u motorů bez přímého vstřiku paliva.

Související obsah

​Roste zájem i o nová auta na LPG, kde českému trhu vládne Dacia - jen za první dva letošní měsíce prodala přes 600 aut modelů Sandero, Duster a Logan, které jsou na LPG připraveny rovnou z výroby. Plynovou verzi nabízí i Renault u Capturu nebo Clia.

LPG modely Dacie ale během posledních měsíců zdražily o víc než 8 %

Ceny ještě porostou, až o třetinu

Jaké budou další cesty zákazníků k novým nebo ojetým autům, to se teprve ukáže. Jisté je, že nás čeká nejspíš další zdražování a kvůli nedostatku důležitých dílů opět i mnohem delší čekací doby na objednané vozy z výroby.

Aktuálně výrobcům chybí kabelové svazky a začíná se projevovat také nedostatek železné rudy, palladia a neonu. Ukrajina je navíc velmocí ve výrobě hliníku a oceli.

Podle pravidelného cenového indexu poradenské společnosti EY jsou už teď ceny osobních aut o skoro 5 % vyšší než před půl rokem. Ceny rostou hlavně u nejvybavenějších verzí, zdražovala Škodovka i další automobilky.

Ovlivňuje to nedostatek polovodičů, který komplikoval výrobu v loňském roce, současná inflace i rostoucí náklady na plnění legislativních požadavků. "Vidině levnějších vozů rozhodně nepřispívá ani současná politická situace na Ukrajině, která bude mít prakticky jistě negativní dopad i na automobilový průmysl," komentuje vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap.

Související obsah

​"Všechny tyto faktory přináší jasné indikace, že růst cen osobních automobilů bude pokračovat a bohužel i zrychlovat," míní Knap.

Některé automobilky s jarem sice vyhlásily slevové akce - do jarních ceníků výrazně zasáhl třeba Nissan, který ale zase v předchozích měsících výrazně zdražoval.

Zlevnění u některých značek tak bude spíš dočasným zhoupnutím. "Bohužel ani v nejbližších měsících nemůžeme očekávat pokles cen v kontextu se současnou geopolitickou situací, která bude mít zcela jistě dopad i na automobilový průmysl. Situaci nepomáhá ani rostoucí míra inflace, která má přímý vliv na výši úrokových sazeb," dodává Petr Knap.

Analytici spíš očekávají, že nová auta budou dražší - mluví se o 20% až 30% zdražování. A za leasing zaplatíme v průměru o 10 % víc.

Jak válka na Ukrajině zasáhla mladoboleslavskou Škodovku? Podívejte se v reportáži:

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Ekonomika

Důležité Události