Klimatizace už patří do standardní výbavy většiny aut, bez ní by si většina řidičů už nejspíš jízdy v současných vedrech ani neuměla představit. Řada z nich přitom s klimatizací neumí správně zacházet. Má zapnutá klimatizace zásadní vliv na spotřebu auta? Kolik můžete ušetřit, když klimatizaci nebudete používat? Jak ji správně nastavit? Tady je několik důležitých rad:
1. Nespoléhejte jen na klimatizaci
Nastoupíte do auta, zapnete klimatizaci a vyrážíte na cestu? Chyba. Jednak tím zhoršujete účinnost systému a také tím můžete ohrozit sebe i posádku. Odborníci doporučují před jízdou nebo na jejím začátku alespoň na chvíli otevřít okna. Minutu nebo dvě větrejte, vypustíte z kabiny horký vzduch a teplotu alespoň o trochu snížíte přirozenou cestou. Teprve pak okna zavřete a pusťte klima. Pak už při delší cestě nechte okna zavřená, jinak vám bude zbytečně chladný vzduch unikat ven a ochlazování uvnitř bude pomalejší.
2. Naučte se používat vnější i vnitřní okruh
Dejte si pozor, aby byla klimatizace správně nastavená. Řidiči někdy nechávají klimatizaci přepnutou jen na vnitřní recirkulaci. Ano, to může na začátku jízdy skutečně pomoci - systémem neprochází horký vzduch zvenčí a chladí se jen vzduch uvnitř. Ale pozor, po pár minutách raději zapněte přívod venkovního vzduchu, jinak vám v kabině při zavřených oknech začne stoupat koncentrace oxidu uhličitého, což řidiči obzvlášť při delších cestách rozhodně neprospěje. Odborníci doporučují automatický režim, který sám dokáže efektivně regulovat proudění vzduchu. Pokud jím tedy klimatizace ve vašem autě disponuje.
3. Teplotu snižujte postupně
Když je venku přes třicet stupňů, je lákavé otočit klimatizaci rovnou na maximum. Podle expertů německého autoklubu ADAC by však měla být klima nastavená v rozmezí 21 až 23 stupňů Celsia v závislosti na venkovní teplotě. Rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou by každopádně neměl překročit 6 stupňů. Větší rozdíly totiž zvyšují riziko nachlazení posádky a také extrémně zatěžují systém klimatizace.
4. Dejte pozor na spotřebu
Rozhodně byste neměli v parných dnech jezdit bez klimatizace a riskovat přehřátí či únavu, ale dejte pozor na správné nastavení.
Při rozumně nastavené teplotě a automatickém režimu klimatizace podle ADAC stoupne spotřeba zhruba o 5 až 6 procent. Při spotřebě 5 litrů na 100 km to znamená 0,3 litru paliva navíc, tedy na sto kilometrech zhruba o 10 korun vyšší náklady. Větší rozdíl ve spotřebě nastává při jízdě rychlostí kolem 100 km/h. Nejzásadnější rozdíl je v městském provozu, ve kterém si mechanická klimatizace může vyžádat až dva litry paliva za hodinu.
U automatické klimatizace díky efektivnímu využití regulace stoupá spotřeba paliva jen o 0,2 litru na 100 kilometrů. Manuální klimatizace si podle testu ADAC v některých případech vyžádá až o litr paliva navíc. A vliv mají i extrémní venkovní teploty - než se auto v tropickém vedru vychladí, může být dodatečná spotřeba v počáteční fázi dokonce 2,5 až 4 litry na 100 km.
Jak spotřebu snížit? Při krátkých vzdálenostech do 5 kilometrů a nižších rychlostech do 70 km/h, kdy ještě odpor vzduchu není tak vysoký, doporučuje ADAC spíš stáhnout okna - využívání klimatizace kvůli několika kilometrům je prostě neefektivní. Nemluvě o tom, že časté zapínání a vypínání zařízení škodí.
5. Nebuďte zbrklí, a to ani při vypínání klimatizace
Neuvážené používání klimatizaci rozhodně neprospívá. Například pokud klima zapnete ve chvíli, kdy je auto rozjeté na dálnici a motor pracuje na vyšší otáčky, může to znamenat náhlou extrémní zátěž pro součásti kompresoru a systém pak může selhat. Hlavně u starších a slabších klimatizací tak odborníci doporučují zapínat klima už při volnoběžných otáčkách a během jízdy postupně přidávat na intenzitě.
Také vypínání by mělo být postupné. Doporučuje se vypnout klima dvě až tři minuty před vypnutím motoru a nechat běžet jen ventilaci, aby se výparník stačil alespoň trochu vysušit. Jinak se časem stane líhní bakterií.
6. Nepodceňujte údržbu a všímejte si zápachu
Zejména po deštivém období můžete z klimatizace cítit mírný zápach. Není to v pořádku. Zápach obvykle způsobují množící se bakterie a nežádoucí organismy. Můžete se ho zbavit dezinfekčním sprejem, ale každopádně byste neměli opomínat pravidelnou kontrolu a údržbu.
Kabinový (pylový) filtr by se měl měnit po každých 15.000 až 20.000 ujetých kilometrech nebo jednou ročně. Filtry se postupně ucpávají, což omezuje proudění vzduchu a klima pak nefunguje správně. Aspoň jednou za dva roky si nechte klimatizaci zkontrolovat v servisu, i takové dolití chladicího média výrazně prospěje lepšímu fungování systému.
7. Nemiřte výdechy přímo na sebe
Pokud nasměrujete výdechy klimatizace na sebe, sice se v horku možná bude cítit lépe, ale systém pak nemůže zajistit rovnoměrné proudění vzduchu v celém autě. Ve většině aut jsou výdechy jen vpředu a bez správné cirkulace se chladný vzduch nedostane k cestujícím na zadních sedadlech. To může být nebezpečné, obzvláště pokud vzadu vezete malé děti. Trysky by správně měly směřovat nahoru ke stropu, ne na obličeje posádky.
Aktuální předpověď počasí
Sledujte aktuální předpověď počasí v České republice i ve vašem kraji.