Domácí

Zákaz spalovacích motorů podpořili i čeští europoslanci. Podívejte se, jak hlasovali

Evropský parlament ve středu schválil návrh na zákaz prodeje nových osobních aut se spalovacími motory, který má platit od roku 2035. Hlasování mezi Čechy vyvolalo bouřlivé diskuze a neshodli se ani čeští europoslanci, kteří o návrhu hlasovali.

Návrh na zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030. Cílem Evropské unie je mimo jiné přimět automobilky, aby se zaměřily na elektromobily. I po roce 2035 by se ale mohla prodávat ojetá auta se spalovacími motory. A taková auta by dál mohla v Evropě jezdit. 

Pro návrh ve středu zvedli ruku i čtyři čeští europoslanci. Konkrétně Markéta Gregorová, Marcel Kolaja a Mikuláš Peksa (všichni z Pirátů) a Luděk Niedermayer (TOP 09). Europoslanec Stanislav Polčák (STAN) se při hlasování zdržel.

Ostatní přítomní europoslanci hlasovali proti návrhu. Konkrétně to byli čtyři europoslanci hnutí ANO (Dita Charanzová, Martina Dlabajová, Martin Hlaváček a Ondřej Knotek), čtyři europoslanci z ODS (Jan Zahradil, Alexandr Vondra, Evžen Tošenovský a Veronika Vrecionová), dva z KDU-ČSL (Michaela Šojdrová a Tomáš Zdechovský), dva z SPD (Hynek Blaško a Ivan David), komunistická europoslankyně Kateřina Konečná a dále Radka Maxová (zvolena za hnutí ANO). 

Související obsah

​Europoslanec Luděk Niedermayer návrh hájí, protože podle něj je jeho schválení pro Evropu šancí. "Firmy, které to zatím neudělaly, musí již definitivně nové a efektivní technologie rychle začít využívat. Váhání je jen cestou k pádu. Kdyby uspěla snaha o zachování malého podílu spalovacích aut, tak by se vůbec nic nezměnilo," uvedl Niedermayer. Naopak ostře se proti postavila europoslankyně Charanzová. "Hlasovala jsem proti. Jsem pro zdravou planetu, ale také pro zdravý rozum," sdělila. 

Celkem pro návrh hlasovalo 339 z 612 přítomných europoslanců, proti bylo 249. Čeští zástupci tak neměli šanci volbu přímo ovlivnit. Návrh ale ještě čeká dlouhá cesta. Středeční hlasování totiž "jen" stvrdilo pozici Evropského parlamentu pro nadcházející jednání s vládami členských států EU o výsledném zákonu. Finální podobu má dát úpravám jednání s ministry životního prostředí jednotlivých členských zemí EU. Ti mají o své verzi legislativy rozhodnout na summitu v Lucemburku 28. června. Vlády členských zemí tak musí vydat své verdikty v nadcházejících týdnech nebo měsících.

Regulaci spalovacích motorů už dříve ostře odmítl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Poslechněte si jeho názor:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události