Zahraničí

Zákaz spalovacích motorů v 7 otázkách a odpovědích. Jak se dotkne ojetin a co na to automobilky?

Zákaz spalovacích motorů v 7 otázkách a odpovědích. Jak se dotkne ojetin a co na to automobilky?
Ilustrační snímek. Zdroj: Profimedia

Evropský parlament ve středu odhlasoval drsný plán - nová osobní auta a dodávky mají mít už za 13 let nulové emise. Přečtěte si, co "soudný den" pro automobilový průmyslu znamená a jaké mají být postupné kroky.

Jak jednotné bylo hlasování v Evropském parlamentu?

Závěrečnou zprávu o revidované legislativě emisních norem CO2 schválili europoslanci 339 hlasy, 249 jich bylo proti a 24 se zdrželo hlasování. Lidovecká frakce přednesla alternativní pozměňovací návrh, který by stanovil snížení emisí do roku 2035 na 90 % bez definitivního konce pro spalovací motory. Návrh, který by umožnil prodej alespoň omezeného počtu aut se spalovacím motorem, byl ale zamítnut. Ostře proti byli zelení.

Je rozhodnutí definitivní?

Není. Středeční hlasování "jen" stvrdilo pozici Evropského parlamentu pro nadcházející jednání s vládami členských států EU o výsledném zákonu. Finální podobu má dát úpravám jednání s ministry životního prostředí jednotlivých členských zemí EU. Ti mají o své verzi legislativy rozhodnout na summitu v Lucemburku 28. června. Vlády členských zemí tak musí vydat své verdikty v nadcházejících týdnech nebo měsících.

Související obsah

​Český premiér Petr Fiala už dříve konec spalovacích motorů ostře odmítl. Jak ve středu reagoval na hlasování europoslanců ministr dopravy Martin Kupka? Podívejte se:

​Jen těžko se ale dají v evropské strategii očekávat nějaké zásadní změny. Europarlament vycházel ze stanoviska evropského výboru pro životní prostředí. Rok 2035 jako konec spalování benzínu a nafty určila už dříve i Evropská komise. Legislativa je jednou z klíčových součástí balíku klimatických opatření Fit for 55, který stanovuje postupné cíle a má vést až uhlíkové neutralitě EU v roce 2050.

Silná bruselská ekologická skupina Transport & Environment už ministry členských zemí vyzvala, aby rozhodnutí Evropského parlamentu na konci června svými podpisy bez výjimek potvrdili.

Jak mají probíhat postupné kroky?

Před definitivním koncem jsou naplánovány dvě mezifáze na roky 2025 a 2030, což je v souladu s předchozím návrhem Evropské komise.

Během následujících tří let mají výrobci snížit průměrné emise CO2 u prodávaných osobních aut o 15 % ve srovnání s rokem 2021. Do roku 2030 o 55 % a do roku 2035 o 100 %. Jde o výrazné přitvrzení - stávající plány totiž počítaly se snížením do roku 2030 o 37,5 %.

Související obsah

​Na stole byly ještě tvrdší návrhy a razantnější postupné kroky, které by v podstatě donutily automobilky skoncovat se spalováním mnohem dřív, ale ty neprošly.

Dotknou se nové evropské směrnice ojetých aut?

Opatření se ojetých vozů netýká. Lidé by i po roce 2035 měli mít možnost používat starší vozidla se spalovacími motory, která se budou dál prodávat na trhu s ojetinami. Podle některých ekonomů i politiků ale už postupné kroky povedou k dalšímu výraznému zdražování ojetin.

Související obsah

Co na to říkají automobilky?

Třeba Volvo nebo Ford evropský plán stopnout prodej nových aut se spalovacími motory (včetně hybridů) od roku 2035 už dříve veřejně podpořily. I další značky už s tím počítají a svoje strategie nastavily tak, aby k roku 2035 plně přešly k elektromobilitě, některé i o pár let dříve.

Také Škodovka už v podstatě počítala s tím, že k roku 2035 ukončí výrobu klasických spalovacích modelů i hybridů.

Související obsah

​Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) vzala hlasování europoslanců na vědomí, přivítala rozhodnutí dál nepřitvrzovat postupné kroky v letech 2025 a 2030, před úplným zákazem v roce 2035 ale jednoznačně varuje.

Byť automobilový průmysl podporuje cíl, aby do roku 2050 Evropa dospěla k uhlíkové neutralitě, asociace upozorňuje, že postupné cíle jsou už nyní extrémně náročné a lze jich dosáhnout pouze masivním rozšířením dobíjecí infrastruktury.

Navíc podle ACEA není vzhledem k současné situaci správné nastavovat takto tvrdý cíl na víc než 10 let dopředu. Cíle po roce 2030 by měly být stanoveny až po podrobném přezkoumání na konci současného desetiletí.

"Takový přezkum je nutný především proto, abychom zhodnotili, zda vývoj nabíjecí infrastruktury a dostupnost surovin pro výrobu baterií bude v tu chvíli v souladu s probíhajícím prudkým nárůstem elektromobilů," uvedl šéf ACEA a předseda představenstva BMW Oliver Zipse.

A co na to říkáte vy?

Které pohony budou považovány za "čisté"?

Rozhodnutí směřuje k jednoznačné preferenci elektřiny, ať už to budou bateriové elektromobily nebo auta využívající k výrobě elektřiny vodíkové palivové články.

Evropský parlament se postavil i proti alternativním nízkoemisním a převážně syntetickým palivům, na jejichž vývoji se podílí například německé Porsche nebo japonská aliance Toyota - Mazda - Subaru. Německé značky se přes průmyslový svaz VDA pokoušely prosadit možnost získávat zelené kredity za syntetická paliva, leč marně.

Související obsah

​Potvrzuje to jednostrannou sázku pouze na elektřinu. Cílem je urychlit přechod Evropy k elektrickým vozidlům a přitlačit na výrobce automobilů, aby výrazně investovali do elektrifikace. Podporuje to i další evropská legislativa, která bude vyžadovat, aby členské země instalovaly miliony nabíječek.

Jak se spalovací motory podílejí na znečištění?

Provoz automobilů prý tvoří přibližně 12 % evropských emisí skleníkových plynů, které se podílejí na změnách klimatu. Doprava celkově produkuje čtvrtinu evropských emisí. A EU plánuje celkově snížit skleníkové plyny v roce 2030 o 55 % ve srovnání s rokem 1990, nikoli pouze o dříve dohodnutých 40 %.

Související obsah

​Vyžaduje to rychlejší snižování emisí nejen z dopravy, ale i z průmyslu a energetiky. Legislativa se tak má výrazně dotknout i dalších odvětví a upravit obchodování s emisními povolenkami či zavést uhlíkové cla na hranicích. Na většině dalších bodů klimatického balíku se ale europoslanci ve středu neshodli. I kvůli tomu, že situaci negativně ovlivňuje ruská invaze na Ukrajinu a razantně rostoucí inflace.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události