Podle předpovědí by do roku 2035 mělo být půl milionu aut v Česku na elektřinu. Zbytek prý budou tvořit starší auta se spalovacími motory. Podle odborníků je zatím těžké předvídat, co to udělá s energetikou a infrastrukturou. Jisté je jen to, že nástup elektroaut bude vyžadovat hodně úprav.
Až půl milionu elektromobilů bude podle předpovědí do roku 2035 v Česku. Za rok by měla spotřebovat zhruba jednu terawatthodinu, což není ani zdaleka desetina toho, co ročně vyrobí elektrárna Temelín. "S dostatkem energií se vypořádáme. Z toho bych strach neměl," vyjádřil se Pavel Hrzina z elektrotechnické fakulty ČVUT.
"Pokud bychom se podívali na ambiciozní plán, třeba milion elektromobilů, tak se pořád vejdeme pod 5 % produkce české elektřiny. Není to žádný rozdíl, samozřejmě nějaké znatelné navýšení tam bude," tvrdí analytička z Centra pro dopravu a energetiku Kateřina Davidová.
V Praze by podle odborníků byla jedna z nejlepších dobíjecích stanic v Řeporyjích vedle rozvodny, kam by se vešlo asi 200 stání. Rozvodna je to totiž díky svému napojení schopna utáhnout. Problém ale může nastat v centrech měst a na vesnicích, kde je síť slabší.
"Problémy se můžou objevit v lokálních sítích, ale s tím se budeme muset vypořádat v dané lokalitě. Z hlediska dostatku elektřiny tam žádný problém nevidíme. Ty miliony aut nepřijdou ze dne na den, náběh bude postupný," ujišťuje mluvčí společnosti ČEZ Ladislav Kříž.
"Je důležité, aby byly politické cíle podpořeny odpovídajícími opatřeními ve všech členských státech. K nim patří dostatečná nabídka bateriových článků, mnohem rychlejší rozšíření nabíjecí infrastruktury a urychlený přechod na novou energetiku," řekla mluvčí Škoda Auto Simona Havlíková.
"Je to velmi špatné řešení, my s tím nesouhlasíme. Zvýší se ceny aut na spalovací motory. Má to negativní vliv na náš průmysl, který je závislý na automobilovém průmyslu," kritizuje bývalý ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO).
"Nebude se měnit základní infrastruktura. Do roku 2035 nestihneme připravit žádné významné vedení, jsou tam dlouhé schvalovací procesy, vykoupení pozemku. Bude to opačně. Elektromobilita se přizpůsobí infrastruktuře," predikuje Hrzina.
Počet dobíjecích stanic u nás sice v poslední době stoupá, stále však výrazně zaostává za evropských průměrem. V současnosti je v ČR kolem 2100 dobíjecích stanic, tedy necelé procento z jejich celkového počtu v EU.
Téma konce spalovacích motorů a přechodu na elektromobilitu rozděluje Čechy: