Chtějí Češi jezdit "čistě"? Nejnovější statistiky ukazují, že moc ne. Spíše levně. I proto víc než elektromobily kupují auta na LPG. Podle ministerstva dopravy ale čísla nejsou až tak špatná a vylepšit je mají dotace.
Od začátku roku až do letošního května se v Česku prodalo 80 178 nových osobních aut. V porovnání s loňskem je registrací o 10 066 méně, to znamená, že se trh propadl o víc než 11 procent.
Jak je to s auty na baterky, plyny, případně vodík, která jsou podle Národního akčního plánu čisté mobility označována jako "čistá"?
"Nová osobní elektrická a plynová vozidla si v součtu připsala 4 431 registrací, meziročně o 736 více," upozorňuje ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřich Frič.
Dvacetiprocentní nárůst je celkem slušný. Mají tedy Češi konečně větší zájem o elektromobily? Odpověď je "ne".
Statistiky "čistých" aut totiž dál jednoznačně táhnou auta na plyn. Těch se během prvních pěti letošních měsíců prodalo 1 814, což je o 828 víc než vloni, a nárůst je tedy o 84 procent.
Nejvíc plynových aut u nás prodala Dacia (1 346 LPG), Škoda (257 CNG) a Volkswagen (98 CNG).
Elektrických vozidel bylo letos registrováno 2 617 (včetně plug-in hybridů a vodíkových aut). Meziročně je to o 92 méně, což znamená víc než tříprocentní pokles.
Nejvíce plně elektrických aut letos registrovala Škoda (645), Mercedes-Benz (261) a Hyundai (216). Mezi prodanými elektromobily dominuje Škoda Enyaq (418 letos registrovaných vozidel). Následuje Kia EV6 (60), Hyundai Kona (60), Volkswagen ID.4 (59) a Hyundai Ioniq 5 (52).
Registrace nových "čistých" osobních aut v období leden–květen 2022:
Ministerstvo dopravy i tak vnímá letošní čísla kladně. "Vzhledem k nepříliš pozitivní situaci, která se děje v tomto roce na trhu s novými osobními vozidly, vnímám jako vcelku dobrou zprávu, že počet registrací elektrických a plynových vozidel se meziročně zvýšil a je zatím nejvyšší v historii," uvádí Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.
Další posun má zajistit dotační program. Ten vypsalo ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR pro obce, veřejné instituce, školy, církve či neziskovky na nákup elektromobilů či vozidel s vodíkovým pohonem, včetně dobíjecích bodů.
"Protože však v porovnání s jinými evropskými zeměmi na tom v tomto směru stále nejsme úplně nejlépe, je skvělé, že kolegové na ministerstvu životního prostředí připravili dotační výzvu pro veřejný sektor. V té je z Národního plánu obnovy připraveno 600 milionů korun," dodává Bezděkovský.
Žádosti je možné podávat od 6. června do 15. prosince 2023 nebo do vyčerpání alokace. U bateriových osobních aut mohou žadatelé získat až 300 tisíc korun na jeden elektromobil, u vodíkových vozidel a menších nákladních elektrovozidel do 3,5 tuny je to až 500 tisíc.
S dotací si mohou žadatelé pořídit i střední nákladní auta, motorky, minibusy s elektrickým motorem a nově také pracovní stroje. Podpora vodíkového pohonu se zatím týká jen osobních aut.
Společně s elektromobilem může žadatel využít podporu i na pořízení tzv. chytrých dobíjecích stanic. Dostat může 30 000 korun na jednu stanici.
Podle nejnovějších dat se automobilkám přechod na výrobu aut na elektřinu příliš nedaří a ekologický pohon berou zatím jen jako alternativu k běžným spalovacím motorům. Podívejte se na reportáž: