Elektromobilita

Prodej elektromobilů v Česku? Pořád bída, Češi chtějí radši plyn

Prodej elektromobilů v Česku? Pořád bída, Češi chtějí radši plyn
Elektromobilita Zdroj: TV Nova

Chtějí Češi jezdit "čistě"? Nejnovější statistiky ukazují, že moc ne. Spíše levně. I proto víc než elektromobily kupují auta na LPG. Podle ministerstva dopravy ale čísla nejsou až tak špatná a vylepšit je mají dotace.

Od začátku roku až do letošního května se v Česku prodalo 80 178 nových osobních aut. V porovnání s loňskem je registrací o 10 066 méně, to znamená, že se trh propadl o víc než 11 procent.

Jak je to s auty na baterky, plyny, případně vodík, která jsou podle Národního akčního plánu čisté mobility označována jako "čistá"?

"Nová osobní elektrická a plynová vozidla si v součtu připsala 4 431 registrací, meziročně o 736 více," upozorňuje ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřich Frič.

Dvacetiprocentní nárůst je celkem slušný. Mají tedy Češi konečně větší zájem o elektromobily? Odpověď je "ne".

Statistiky "čistých" aut totiž dál jednoznačně táhnou auta na plyn. Těch se během prvních pěti letošních měsíců prodalo 1 814, což je o 828 víc než vloni, a nárůst je tedy o 84 procent.

Nejvíc plynových aut u nás prodala Dacia (1 346 LPG), Škoda (257 CNG) a Volkswagen (98 CNG).

Související obsah

​Elektrických vozidel bylo letos registrováno 2 617 (včetně plug-in hybridů a vodíkových aut). Meziročně je to o 92 méně, což znamená víc než tříprocentní pokles.

Nejvíce plně elektrických aut letos registrovala Škoda (645), Mercedes-Benz (261) a Hyundai (216). Mezi prodanými elektromobily dominuje Škoda Enyaq (418 letos registrovaných vozidel). Následuje Kia EV6 (60), Hyundai Kona (60), Volkswagen ID.4 (59) a Hyundai Ioniq 5 (52).

Registrace nových "čistých" osobních aut v období leden–květen 2022:

  • 1 421 LPG vozidel (zkapalněný ropný plyn), 1,77% podíl
  • 393 CNG vozidel (stlačený zemní plyn), 0,49% podíl
  • 1 318 BEV (bateriové elektrické), 1,64% podíl
  • 1 298 PHEV (plug-in hybrid), 1,62% podíl
  • 1 FCEV (elektrické s vodíkovými palivovými články)

Ministerstvo dopravy i tak vnímá letošní čísla kladně. "Vzhledem k nepříliš pozitivní situaci, která se děje v tomto roce na trhu s novými osobními vozidly, vnímám jako vcelku dobrou zprávu, že počet registrací elektrických a plynových vozidel se meziročně zvýšil a je zatím nejvyšší v historii," uvádí Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Související obsah

​Další posun má zajistit dotační program. Ten vypsalo ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR pro obce, veřejné instituce, školy, církve či neziskovky na nákup elektromobilů či vozidel s vodíkovým pohonem, včetně dobíjecích bodů.

"Protože však v porovnání s jinými evropskými zeměmi na tom v tomto směru stále nejsme úplně nejlépe, je skvělé, že kolegové na ministerstvu životního prostředí připravili dotační výzvu pro veřejný sektor. V té je z Národního plánu obnovy připraveno 600 milionů korun," dodává Bezděkovský.

Související obsah

​Žádosti je možné podávat od 6. června do 15. prosince 2023 nebo do vyčerpání alokace. U bateriových osobních aut mohou žadatelé získat až 300 tisíc korun na jeden elektromobil, u vodíkových vozidel a menších nákladních elektrovozidel do 3,5 tuny je to až 500 tisíc.

S dotací si mohou žadatelé pořídit i střední nákladní auta, motorky, minibusy s elektrickým motorem a nově také pracovní stroje. Podpora vodíkového pohonu se zatím týká jen osobních aut.

Společně s elektromobilem může žadatel využít podporu i na pořízení tzv. chytrých dobíjecích stanic. Dostat může 30 000 korun na jednu stanici.

Podle nejnovějších dat se automobilkám přechod na výrobu aut na elektřinu příliš nedaří a ekologický pohon berou zatím jen jako alternativu k běžným spalovacím motorům. Podívejte se na reportáž:

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události