Dříve či později povede zastropování cen v Maďarsku k jejich nedostatku, tvrdí generální ředitel společnosti MOL Zsolt Hernádi. Varuje, že se země aktuálně nachází ve velkém nebezpečí. Kvůli nízkým cenám je totiž vysoká spotřeba, zatímco dovoz pohonných hmot se podle něj může zastavit. Tvrdí, že Maďaři by měli šetřit – to se ale neděje.
Zastropování cen pohonných hmot je opatření, po kterém při prudkém zdražování volali i Češi. Jako modelový příklad bylo uváděno právě Maďarsko. Maďaři na to ale možná už brzy doplatí. Regulace cen totiž představuje vážný problém, řekl v rozhovoru pro maďarskou televizi ATV ředitel společnosti MOL Zsolt Hernádi.
Zdůraznil, že se Maďarsko nachází v mimořádně nebezpečném období, protože se domácí spotřeba pohonných hmot kvůli nízkým cenám zvyšuje, jejich dovoz je ale utlumený. "V současné době je v zemi relativní nedostatek pohonných hmot, což znamená, že by nyní měla šetřit," vyjádřil se Hernádi.
Dříve nebo později podle něj regulace cen povede k nedostatku pohonných hmot a vláda bude muset toto opatření zrušit. Do spekulací o přídělovém systému se pouštět nechtěl, nastínil ale, jak by do budoucna mohla v Maďarsku vypadat situace, pokud by zastropování pokračovalo.
Země je totiž podle něj daleko za hranicí "lehkého hazardu". Cenový strop ve výši 480 florintů (zhruba 29 korun) za litr povede k eliminaci dovozu pohonných hmot do Maďarska. Prodávalo by se tak jenom to, co by si země sama vyrobila. "Nabízí se otázka, jak dlouho to ještě může trvat," řekl k cenovému stropu Hernádi.
Společnost MOL, která v Maďarsku vlastní největší síť čerpacích stanic, již dříve vyzvala tamní vládu k postupnému zrušení regulace cen pohonných hmot. Na konci června dokonce společnost stanovila pro spotřebitele limit 50 litrů na den na svých benzínkách.
Zastropování cen v Maďarsku není pro všechny. Cizinci si tam musí připlatit: