Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) představil návrh novely silničního zákona, která například umožňuje řídit již od 17 let. Podmínkou je ale dohled zkušeného řidiče. Návrh také mění bodový systém a zavádí řidičský průkaz na zkoušku.
Návrh zákona obsahuje zjednodušení bodového systému, který bude rozdělený do tří kategorií – nově tak řidičům budou za přestupek hrozit dva, čtyři nebo šest bodů. Novela se zaměřuje na nejzávažnější přestupky, které vedou k tragickým nehodám.
Nejvážnější riziko na silnicích přitom podle Kupky představují mladí řidiči. "Poměr závažných dopravních nehod je alarmující. Řidiči od 18 do 24 let způsobují 18 % nejvážnějších dopravních nehod," prohlásil na tiskové konferenci ministr.
Návrh umožňuje řízení už od 17 let, avšak pouze pod dohledem zkušeného řidiče. Mentorem by mohl být pouze člověk, kteří má řidičský průkaz nejméně 10 let a je trestně bezúhonný. Jeho povinnosti se při mentorování podobají povinnostem učitele v autoškole (nesmí být pod vlivem alkoholu, musí se věnovat situaci v provozu a sledovat chování řidiče atd.). Smyslem této změny je zvýšení bezpečnosti na silnicích, kdy mladý řidič získá dovednosti a osvojí si správné návyky.
Novela zavádí také řidičský průkaz na zkoušku, kdy začínající řidič bude muset podstoupit dvouleté zkušební období. Pokud za tu dobu spáchá šestibodový přestupek nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně-psychologickou přednášku a tzv. evaluační jízdu. "Půjde o čtyřhodinovou výuku příčin dopravních nehod a jak jim předcházet a také čtyřhodinová teorie a jízda v autoškole," vysvětlilo ministerstvo.
Kategorie bodového systému | Příklady přestupků |
6 bodů | alkohol, vjetí na železniční přejezd, jízda na červenou |
4 body | omezení chodce, nedání přednosti v jízdě, telefonování při jízdě |
2 body | nezastavení vozidla před přechodem pro chodce, řízení bez profesní způsobilosti |
Co se týče změn v bodovém systému, mezi nejzávažnější přestupky za šest bodů bude patřit například řízení pod vlivem alkoholu. Tvrdě trestat chce ministerstvo také odmítnutí podrobit se dechové zkoušce, za což bude nově hrozit zákaz řízení na tři roky a pokuta do výše až 75 tisíc korun. Novela obsahuje pevné sazby pokut za přestupky, které jsou rozdělené do čtyř pásem.
Sazba pokuty na místě | Příklady přestupků | Sazba pokuty ve správním řízení | Příklady přestupků |
do 1 500 korun | jízda bez pásů, nerozsvícená světa | 2 000 až 5 000 korun | jízda bez pásů, špatné parkování |
1 500 korun | jízda na motorce bez přilby | 4 000 až 10 000 korun | nezastavení před přechodem, telefonování za jízdy |
2 500 korun | překročení rychlosti o 20 km/h v obci | 7 000 až 25 000 korun | jízda na červenou |
5 000 korun | vjetí na přejezd, otáčení se na silnici | 25 000 až 75 000 korun | odmítnutí podrobit se testu na alkohol |
Nový zákon by podle Kupky měl být účinný až od roku 2024. Vychází z návrhu novely silničního zákona, se kterým přišla už před dvěmi lety vláda Andreje Babiše (ANO), Poslanecká sněmovna ho ale již nestihla do konce předchozího funkčního období schválit. Resort pod novým vedením ho upravil, aby zákon co nejvíc korespondoval se statistikou dopravních nehod.
Podívejte se na celý záznam z tiskové konference: