Během prvních šesti měsíců bylo v Česku registrováno 2 597 osobních bateriových elektromobilů. To je proti stejnému období loňska o 88 % víc. Slušný nárůst. Jenomže v evropském srovnání je to stále bída. Podle všeho Češi vyčkávají na elektrické ojetiny.
Češi si postupně zvykají nakupovat ojeté elektromobily. V prvním pololetí letošního roku zaregistrovali 1 936 nových čistě bateriových osobních aut a 661 ojetých.
Za celý loňský rok přitom bylo zaregistrováno 2 407 nových bateriových elektromobilů a 733 ojetých. Vypadá to, že loňská čísla tak letos překonáme poměrně výrazně, na evropský průměr to ale v žádném případě nestačí.
"Přestože v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel nepatří Česká republika mezi zeměmi Evropské unie k premiantům, sekundární trh získává na dynamice," říká pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.
Je to i proto, že elektromobily "z druhé ruky" jsou pochopitelně o něco levnější než ty nové a také proto, že ojetá auta na baterku se prostě na trhu dosud moc neobjevovala. Letos ojeté elektromobily tvoří čtvrtinu registrací, před dvěma lety to byla zhruba desetina. K nejoblíbenějším elektrickým ojetinám patří letos BMW, Tesla a Volkswagen.
"Cenová dostupnost ojetých vozidel, spolehlivost a nízké provozní náklady spolu s rozšiřující se veřejnou dobíjecí infrastrukturou mají v tomto ohledu na celkový počet registrací bezesporu pozitivní vliv," myslí si Bezděkovský.
Celkově je ale Česko pořád hodně pozadu. Podle dat portálu Čistá doprava je poměr nových elektromobilů v celkovém objemu registrovaných aut na pouhých dvou procentech. To nás řadí v EU na chvost.
"V období leden až červen 2022 bylo v zemích Evropské unie registrováno téměř 460 tisíc nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 29 % více. Podíl registrací se postupně zvyšuje, zatímco v prvním pololetí 2020 se tato vozidla podílela 3,6 %, v prvním pololetí 2021 6,6 % a v prvním pololetí 2022 již 9,9 %," upřesňuje evropská čísla ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
Znamená to, že přibližně každé desáté letos registrované nové osobní vozidlo v EU byl elektromobil čistě na baterky. U nás je to každé padesáté. A za Českem jsou v tomto ohledu jen Chorvatsko a Slovensko.
Přitom každé 15. letos vyrobené nové osobní vozidlo v Česku bylo bateriové elektrické.
Celkově je u nás čistě bateriových osobních elektromobilů registrováno 12 183. Z toho téměř 40 % v Praze (4 779 vozidel), následuje Středočeský (2 557) a Jihomoravský kraj (1 135).
Nejčastěji jde o Škody Enyaq, mezi novými letos registrovanými elektromobily pak s výraznou ztrátou následují Hyundai Kona, Kia EV6, Volkswagen ID.4, Tesla Model Y a Hyundai Ioniq 5.
Celkově jsou v první desítce u nás provozovaných elektromobilů i bateriové modely BMW, Nissanu, Fiatu, Mercedesu, Peugeotu nebo Renaultu.
Podle předpovědí by v Česku do roku 2035 mělo být půl milionu aut na elektřinu. Zbytek prý budou tvořit starší auta se spalovacími motory. Co to udělá s energetikou a infrastrukturou? Podívejte se na reportáž: