Ekonomika

Blíží se další krize kvůli nedostatku AdBlue? Ze Slovenska zní varovné zprávy

Blíží se další krize kvůli nedostatku AdBlue? Ze Slovenska zní varovné zprávy
Zdroj: Profimedia

Pokud se situace s energiemi rychle nezlepší, mnozí řidiči budou mít problém, upozorňuje slovenský portál televize Markýza tvnoviny.sk. Slovenská firma Duslo Šaľa, největší výrobce AdBlue v Evropě, zvažuje, zda po plánované odstávce vůbec obnoví provoz. A v problémech je i další obří producent v Německu.

Kapalina určená do některých naftových aut už nyní výrazně zdražila. „Cena šla od jara o sto procent nahoru," cituje slovenská televize Markýza majitelku dieselového auta Renátu z Nových Zámků. Cena aditiva ale není ten největší problém.

Největší evropský producent AdBlue, slovenská společnost Duslo Šaľa, která patří českému holdingu Agrofert, nevyrábí. Momentálně kvůli plánované údržbě, jenže není jasné, jestli po odstávce produkci obnoví.

Drtí ho totiž vysoké ceny zemního plynu. A podnik už informoval, že provoz nespustí, pokud je slovenská vláda nezastropuje. Už přes měsíc firma odmítá všechny nové zákazníky. A těm stálým po celé západní Evropě omezuje dodávky.

"Oni o této situaci vědí a není daleko doba, kdy AdBlue nebude, protože když neprodukujeme základní hodnotu, což znamená čpavek, tak nemůže být ani AdBlue," podotkl pro TV Markýza místopředseda představenstva a generální ředitel Duslo Šaľa Petr Bláha.

Související obsah

​Produkce AdBlue je součástí výroby jiných chemických produktů, jako jsou čpavek a hnojiva. "Prodáváme naše produkty na tříměsíčních kontraktech a nemůžeme našim zákazníkům říct, co bude za měsíc, kdy my nevíme, co bude druhý den," dodal Bláha.

Firma před odstávkou naplnila sklady skoro na maximum, ale i skladové zásoby teď doprodává.

Brzy tak může AdBlue chybět i na českém trhu. A problémy by to byl hlavně pro velké dopravce, kteří mají velkou spotřebu, zatímco u osobních aut je běžná spotřeba roztoku asi 0,7 až 1,5 litru na 1000 km. I proto už se některé dopravní podniky zásobují.

Podle německého deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung je v problémech i další obří producent AdBlue, německá chemička SKW Stickstoffwerke Piesteritz, která také patří Agrofertu. I ta už kvůli cenám energií zásadně omezila výrobu a v některých závodech ji dokonce zcela zastavila.

Její mluvčí potvrdil, že i Němci už začali vyprodávat poslední zásoby a nedostatek AdBlue se na trhu může projevit už za dva týdny.

Související obsah

​Kromě Dusla a SKW patří mezi velké výrobce i norský koncern na výrobu hnojiv Yara, který má obří pobočku v Německu, německý agrochemický koncern BASF nebo polský ZAP.

AdBlue je takzvané aditivum, tedy látka, která se přidává do jiných látek či směsí s cílem upravit jejich vlastnosti. Jde o vodný, vysoce kvalitní roztok močoviny (asi 32,5 %) s demineralizovanou vodou. U moderních dieselových motorů se využívá při úpravě výfukových plynů, aby auta splnila přísné podmínky emisních norem. Jakmile dojde, systém nedovolí motor nastartovat.

Je to netoxická čirá kapalina bez chuti a zápachu. Pro manipulaci je to bezproblémová chemikálie a natankovat ji do nádrže je stejně snadné jako naplnit nádrž naftou. Jediným problémem je nízký bod tuhnutí roztoku (-1 stupeň Celsia), nádrže na močovinu proto musejí být vyhřívané – nejčastěji z chladicí soustavy motoru.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události