AdBlue, roztok syntetické močoviny, který je nezbytný pro provoz moderních dieselů dochází. Některé čerpací stanice v Česku musely zastavit prodej nebo ho výrazně omezit. Majitelé naftových aut a provozovatelé kamionů i autobusů se obávají, že budou muset vozidla odstavit.
AdBlue mimo provoz, zákaz tankování AdBlue do barelů a kanystrů. I takové cedule se začaly objevovat na některých českých čerpacích stanicích. Zásoby roztoku syntetické močoviny se totiž výrazně tenčí. AdBlue je přitom nutný pro provoz naftových aut, obvykle od kategorie Euro 5 výše. Slouží jako redukční činidlo ke snížení emisí oxidů dusíku.
Kvůli extrémně rostoucím cenám zemního plynu museli největší evropští producenti výrobu syntetické močoviny, která je vedlejším produktem výroby umělých hnojiv, zastavit nebo výrazně omezit. Výroba se jim kvůli vysokým nákladům nevyplatí.
Týká se to i slovenského podniku Duslo Šaľa, který patří patří do českého holdingu Agrofert a je největším producentem AdBlue v Evropě. Slovenská firma nevylučuje, že výrobu zcela zastaví, pokud se ceny plynu nevrátí do normálu, podobně jako další velký výrobce přípravku v Polsku.
Majitelé naftových aut se tak snaží zásobit nebo alespoň rychle doplnit svoje nádrže. Bez AdBlue se totiž jejich auta nerozjedou. "Po následném zastavení už řidič motor nemusí nastartovat. Na vině není technika, agregát by pracoval i bez močoviny, ale elektronika mu to nedovolí," upozorňuje mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Jenomže na některých hlavně menších pumpách už dosavadní zásoby došly. Jiné hlásí rezervu sotva na pár dní, maximálně na týden a vyhlížejí slíbené dodávky. Ty však nemusí přijít. A tam, kde zásoby mají, letí ceny postupně nahoru.
"Zaznamenali jsme mírně vyšší zájem, ale mohu ujistit, že naše zásoby jsou zatím dostatečné," řekl pro TN.cz mluvčí společnosti MOL v Česku Martin Pavlíček. Pokud by se výroba úplně zastavila, může se situace rychle změnit. "Zatím se snažíme trh spíše uklidnit, aby nevznikala zbytečná panika," dodal.
Nedostatek močoviny a přípravku AdBlue by představoval značný problém hlavně pro provozovatele kamionů. Běžná spotřeba roztoku je v osobních autech asi 0,7 litru na 1 000 km. S plnou nádrží, která zatím vyjde asi na 200 korun, tak vůz vystačí zhruba na 20 000 kilometrů. Nákladní vozy spotřebují mnohonásobně víc – kamion v průměru dva litry AdBlue na 100 kilometrů.
Sdružení automobilových dopravců Česmad upozorňuje, že dlouhodobý výpadek ve výrobě může opravdu přivodit ekonomický kolaps nejen na Slovensku, ale v celé Evropě. "Podle našich informací zatím velcí dodavatelé zásobu mají. Další výpadky ve výrobě by ale mohly být skutečně rizikové," sdělil mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.
"Lze přepokládat, že někteří z výrobců močoviny a AdBlue stejně jako nákladní přepravci nyní napjatě jako na smilování čekají na možný pokles cen velkoobchodně prodávaných energií. Pokles by kromě navýšení dodávek z Ruska mohlo přinést také oteplení. V tomto týdnu by podle meteorologické předpovědi měly teploty napříč Evropou – v Londýně, Paříži či Berlíně – stoupat až nad 20 stupňů Celsia. Poměrně teplé počasí by pak mělo vydržet i ve zbytku října. Pokud předpověď vyjde, nadějeme se zřejmě i citelného poklesu velkoobchodních cen plynu, což taktéž sníží pravděpodobnost kolapsu evropské výroby močoviny i nákladní dopravy," míní ekonom Lukáš Kovanda.