Autonovinky

Fakt byste jim svěřili život? Systémy nouzového brzdění v autech selhávají

Fakt byste jim svěřili život? Systémy nouzového brzdění v autech selhávají
Zdroj: AAA

Pokud s přehnanou důvěrou spoléháte na to, že systém automatického brzdění ve vašem autě vás zachrání před srážkou, riskujete svůj život. Testy spotřebitelského portálu Consumer Reports i americké automobilové asociace AAA totiž ukazují, že nouzové brzdy nefungují ve vyšších rychlostech a na některých zcela běžných křižovatkách.

Systémy autonomního nouzového brzdění jsou dnes už běžnou výbavou moderních aut, u nově uvedených modelů v EU je to dokonce výbava povinná. Má totiž předcházet nehodám nebo snižovat závažnost jejich následků.

Asistent na základě senzorů rozpoznává potenciální nebezpečí před vozidlem a upozorňuje řidiče. Pokud se šofér včas nevyhne nebo nezačne brzdit, systém AEB (Autonomous Emergency Braking) zabrzdí sám.

Jenomže nedávné testy spotřebitelského portálu Consumer Reports a americké automobilové asociace ukazují, že systémy nefungují vždy tak, jak by si leckdo mohl myslet.

Související obsah

​Crash testy ukázaly, že většina těchto systémů nefunguje při vyšších rychlostech nad 60 km/h. Žádné systémy nejsou navrženy tak, aby v křižovatkách zabránily srážkám z boku. Spolehnout se na ně nedá ani při odbočování vlevo napříč křižovatkou, kdy je třeba dát pozor na protijedoucí auta.

Zdroj: AAA

​"AEB je technologicky stále v plenkách," podotýká expertka Consumer Reports na automatizaci v automobilovém odvětví Kelly Funkhouser. "Je to osvědčený bezpečnostní prvek, který by měl být standardem u všech vozů, ale rozhodně nenahrazuje pozorného řidiče za volantem," dodává.

Americká automobilová asociace AAA nechala otestovat čtyři různá auta vybavená AEB při simulaci běžných scénářů nehod. Tady jsou některá zjištění:

  • Při rychlosti 30 mil v hodině (necelých 50 km/h) systémy AEB zabránily nárazu v 17 z 20 případů. Při jízdách, které vedly ke kolizi, snížil systém rychlost při nárazu v průměru o 86 %.
  • Při rychlosti 40 mil v hodině (zhruba 65 km/h) systémy AEB zabránily nárazu pouze v 6 z 20 případů a snížily rychlost v době nárazu v průměru o 62 %.
  • Při nárazu kolmo z boku v rychlosti 30 mil v hodině systém AEB nezabránil ani jedné nehodě, ani nezmírnil dopad žádné srážky.
  • Systém AEB také nezabránil ani nezmírnil dopad žádné nehody při odbočování vlevo napříč křižovatkou před protijedoucím vozidlem.

"Očekávali jsme, že systémy nebudou na křižovatkách fungovat dobře, ale překvapilo nás, že ani jedno z vozidel nevydalo žádné varování ani v jednom ze scénářů," uvedl za AAA Greg Brannon.

Související obsah

​Systémy tak sice jsou prospěšné, protože dokážou snížit rychlost, a tím i riziko zranění při nehodě, na druhou stranu není na ně zatím spolehnutí v každé situaci. Nejspolehlivější jsou při hrozícím nárazu zezadu do vpředu jedoucího auta. Plně soustředěného řidiče ale každopádně nenahradí!

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události