Autoservis

Velké srovnání zimních a celoročních pneumatik. Jak uspěly v 16 disciplínách?

Osm typů zimních pneumatik a deset celoročních pneu otestovali experti Autoklubu ČR v tradičním srovnávacím testu. Cílem bylo vyhodnotit vlastnosti dezénů v provozu za různých klimatických podmínek, které mohou v průběhu zimy nastat.

Jsou celoroční pneumatiky srovnatelné s těmi zimními? Kdy se na nich dá jezdit bezpečně? A která pneu jsou nejlepší?

Tak na tyto otázky se snažili co nejlépe odpovědět experti Autoklubu ČR, kteří řádně otestovali 18 různých pneumatik v polárních podmínkách. Ve všemožných situacích zkoumali chování osm zimních plášťů rozměru 225/45 R17 a deseti celoročních o rozměru 205/55 R16.

Zimní pneumatiky jsou i v nižších oblastech naší republiky stále největší jistotou bezpečného přesunu do cíle. Ovšem i celoroční pneumatiky vykazují podobné hodnoty v testovacích kritériích jako ty zimní a je možné je podle Autoklubu ČR označit za jednu z bezpečných variant – ovšem při hodnotách blíže k nule a bez sněhové pokrývky na silnici.

"Tyto pneumatiky by měli využívat ti řidiči, kteří necestují často do hor a v zimě vyrazí na silnice spíše sporadicky. Jeden víkend za lyžařským sportováním do hor lze určitě zvládnout i s celoročními pneumatikami. Stále ale platí, že pro celoroční vášnivé motoristy jsou nejbezpečnější zimní pneumatiky v zimě a letní v létě," vysvětluje ředitel Road Safety Autoklubu ČR Libor Budina.

Související obsah

​Pneumatiky musely obstát v celkem 16 disciplínách. Test na sněhu probíhal v polárních podmínkách ve Švédsku a zkoušky na suchu či mokru v Německu.

Kritéria byla nastavena tak, aby bylo možné porovnat zimní i celoroční pneumatiky za stejných podmínek. Zkoumá se například reakce při akceleraci, brzdění nebo mezní hranice vzniku aquaplaningu v podélném i příčném směru.

Na suché vozovce se měří hlučnost a valivý odpor, naopak na sněhem pokryté trati se testuje trakce v prokluzu kol. Na kruhové dráze s mokrým povrchem licencovaní zkušební jezdci testují ovladatelnost vozu a posuzuje se i čas na jedno kolo.

Důležité je i subjektivní hodnocení odezvy vozu na řízení a jeho stabilita. Testovací řidiči pochopitelně nevědí, s kterým obutím startují.

Související obsah

​"Výsledky testů napomohou spotřebiteli vybrat si takovou pneumatiku, která bude nejvíce vyhovovat jeho potřebám. Spotřebitel by měl sledovat ty parametry, které jsou pro něj klíčové. Jiné preference bude mít řidič, který jezdí povětšinou ve městě, kde panuje spíše mokro nebo suchý mráz, jiné ten, co řídí ve vyšších nadmořských výškách, kde je častěji sníh na vozovkách," dodává Libor Budina.

A jak si tedy jednotlivé pneumatiky v testech vedly? Hodnotí se vždy v poměru k referenční pneumatice, která má index 100. Hodnoty pod 100 jsou tak horší, hodnoty nad 100 lepší.

​Celkové hodnocení

Zdroj: Autoklub ČR

Výsledky jednotlivých disciplín

Zdroj: Autoklub ČR

Zdroj: Autoklub ČR

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události