Domácí

Na dálnicích přibyly nové značky, trvalo to tři roky! Mají podle vás smysl?

Spousta českých řidičů má velký problém s dodržováním bezpečné vzdálenosti. To se ví a denně se o tom můžete na silnicích a dálnicích přesvědčit. Vzniká kvůli tomu i spousta nehod. O nešvaru vědí i na ministerstvu dopravy a na pár vybraných dálničních úsecích tak přibylo nové dopravní značení. Mluví se o něm přitom už tři roky.

"Nedodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Navíc zhoršuje následky nehod, které mají jinou přímou příčinu, jako je například nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost," uvádí ministerstvo.

Doporučený odstup 2 vteřiny od ostatních vozidel podle jeho statistik nedodržuje mimo obec skoro 70 % řidičů. To není až tak překvapivé, stačí se rozhlédnout kolem sebe.

Jak to zlepšit? Pomoci mají nové značky. Na vybraných úsecích dálnic teď přibylo nové dopravní značení přímo na vozovce, které řidičům usnadní bezpečný odstup poznat.

Související obsah

​Jde o šipky namalované za sebou, které řidiči znají ze zahraničí. U nás moc k vidění nejsou, ačkoliv ministerstvo o jejich rozšíření mluví už dlouho. Nejprve ale potřebovalo analýzu.

"Sběr dat, který probíhal v průběhu loňského roku na českých komunikacích, ukázal, že třetina řidičů osobních vozidel nedodržuje na dálnicích bezpečný odstup dvou sekund. Na silnicích 1. a nižších tříd mimo obec je potom situace ještě horší, tam zmiňovanou dvouvteřinovou vzdálenost nedodrželo téměř 70 % řidičů," popisuje závěry analýzy tiskové oddělení ministerstva.

​Každý třetí řidič prý na silnicích první třídy nedodržuje rozestup dokonce ani vteřinový.

"Při vzdálenosti mezi vozidly sekundu a méně je přitom již téměř nemožné, aby řidič zvládl včas bezpečně zastavit při nenadálé situaci. Přibližně 0,75 sekundy potřebuje řidič na to, aby si vůbec všiml, že se před ním děje něco nečekaného, další čas pak vyžaduje manévr vozidla. Dvě vteřiny tak poskytnou řidiči dostatečný časový prostor na to, aby mohl začít včas brzdit či jinak vhodně reagovat," upozorňuje ministerstvo a vyzývá, aby řidiči byli disciplinovaní, zejména za snížené viditelnosti na podzim a v zimě.

"Řidiči si často při jízdě ani neuvědomují, že jsou k vozidlu před sebou příliš blízko. Chceme proto motoristům tuto situaci co nejvíce usnadnit a důležitost tohoto pravidla jim připomínat. Proto rozšiřujeme informativní značení k bezpečnému odstupu a nechali jsme ho nově nainstalovat i na vybraných úsecích dálnic D1, D5 a D48. Řidičům toto značení pomůže přímo na vozovce bezpečný odstup poznat," říká ministr dopravy Martin Kupka.

Dálničních úseků je zatím jen pár – šipky jsou namalované na dálnici D1 na 156. km u Velké Bíteše, na dálnici D5 na 26. km u Zdic a na dálnici D48 na 58. km u Nošovic.

Jde tak stále spíš o testování. Podle plánů z roku 2019 přitom mělo proběhnout už předloni, jenomže zasáhl covid. Při nižším provozu by sběr dat nebyl objektivní, a tak se bude pořádně testovat až teď. A ministerstvo slibuje, že pokud se značení osvědčí, objeví se i na dalších úsecích.

Vzdálenost mezi jednotlivými šipkami odpovídá jedné sekundě. Optimální tedy je, aby řidič mezi svým vozidlem a vozidlem jedoucím před ním viděl vždy šipky dvě (jednu uprostřed vzdálenosti mezi svým a dalším autem a druhou těsně za ním).

Vodorovné značení doplňuje i svislé dopravní značení "bezpečný odstup". A na význam bezpečné vzdálenosti upozorňují řidiče také informační tabule nad dálnicemi s nápisem: "Dodržuj odstup/ Keep distance".

Zdroj: Ministerstvo dopravy

​Bezpečná vzdálenost se přitom dá odhadnout i bez dopravního značení. "Stačí si vybrat nějaký pevný bod na silnici či vedle ní – dobře poslouží třeba strom či sloup veřejného osvětlení – a ve chvíli, kdy vozidlo před vámi tento bod se svým vozidlem mine, začněte počítat čas. Neměli byste k tomuto bodu se svým vozidlem dorazit dříve, než napočítáte právě dvě vteřiny," vysvětluje šéf Besipu Tomáš Neřold.

Orientovat se dá i podle patníků. Ty jsou na rovných úsecích silnice od sebe umístěny ve vzdálenosti 50 metrů, což zhruba odpovídá bezpečné vzdálenosti ve chvíli, kdy jedete rychlostí 90 až 100 km/hod.

V Německu se propaguje pomůcka "HALB TACHO". Ta říká, že řidič by měl mít od auta před sebou takový odstup, který se v metrech rovná polovině aktuální rychlosti na tachometru.

Bezpečnou vzdálenost má většina evropských zemí pevně definovanou v zákonech, Česko dosud ne, zatím se o tom u nás jen mluví.

Související obsah

​Český silniční zákon uvádí, že "řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním".

Jde tedy o pouhé doporučení, mezi přestupky nedodržení bezpečné vzdálenosti zahrnuto není. Za nedodržení bezpečné vzdálenosti řidiči hrozí pokuta až ve chvíli, kdy to policie vyhodnotí jako příčinu dopravní nehody.

Podle dřívějšího vyjádření ministra Kupky je třeba nejdříve řidiče pořádně upozornit na vážnost dodržování bezpečného rozestupu. Úprava zákona bude následovat, až když se ukáže, že je to nezbytně nutné.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události