Domácí

V říjnu prudce roste počet nárazů do stromů. Kde jsou nejrizikovější místa?

V říjnu prudce roste počet nárazů do stromů. Kde jsou nejrizikovější místa?
Ilustrační snímek | Zdroj: Policie ČR

Okreska a auto s přední kapotou "nabořenou" do dubu, to vše zahaleno v mlžném oparu. Asi takový obraz se nám vybaví, když se řekne střet automobilu se stromem. Jaké jsou příčiny těchto nehod a jak vypadají riziková místa? Na to se podívali analytici Portálu nehod.

Srážka se stromem nejčastěji hrozí kolem šesté hodiny ranní v podzimních a zimních měsících. Vedle riskantní jízdy je na vině těchto bouraček i poddimenzovanost vytížených cest druhé a třetí třídy.

Podle analýzy Portálu nehod se u nás ročně stane v průměru přibližně 3 600 autonehod se stromy. V porovnání s celkovým počtem nehod se to nemusí zdát jako velké číslo, nárazy do stromů však mívají fatálnější následky. Přes 7 % jich končí těžkým zraněním. A přes 3 % dokonce smrtí, což jsou výrazně nadprůměrná čísla.

Také škoda bývá vyšší. Při střetu se stromem dosahuje v průměru 103 000 korun, což o 70 % převyšuje průměrnou výši škody u ostatních typů dopravních nehod.

Související obsah

​"Z naší analýzy plyne, že rizikové jsou úzké silnice, které nejsou dimenzované na větší provoz. Navíc okolní porost silnic druhé a třetí třídy není vždy udržovaný, jak by možná měl být. To nám v kombinaci s rizikovým chováním řidičů umožňuje detekovat konkrétní rizikové úseky, kde může docházet ke srážkám aut se stromy," říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.

Mladí a příliš rychlí

Nejčastěji končí ve stromě auta, která řídí mladí řidiči. Až téměř čtvrtinu nehod zaviní řidiči do 25 let a u nich je jednoznačně nejčastější příčinou srážky se stromem rychlá jízda. S věkem naopak stoupá podíl nehod automobilů se stromem, kdy se řidiči nevěnovali řízení – věnovali se více mobilnímu telefonu nebo třeba dítěti ve voze.

"Pozitivní zprávou je, že počet autonehod se stromy dlouhodobě klesá. Zatímco například v roce 2012 jich bylo 942, tak v loňském roce "jen" 617. Může za tím být kultivace prostoru kolem silnic a pravidelnější údržba. To by mohla být cesta, jak tyto nehody dál snižovat," uvádí Petr Jedlička z České kanceláře pojistitelů.

Podzim a šestá hodina ranní

S přicházejícím podzimem ale počet bouraček každoročně narůstá. Podle dat dochází k prudkému růstu nehod se stromy v říjnu a kulminuje v prosinci. Na vině je patrně tma, únava řidičů a náledí. Nejméně se v průběhu roku bourá do stromů v dubnu.

Související obsah

​"Pokud se podíváme na vývoj počtu nehod v průběhu dne, tak dominuje ranní a odpolední dopravní špička. K největšímu počtu nehod dochází kolem šesté hodiny ranní – je to z pohledu autonehod se stromy nejhorší denní doba. Pak během dne klesá a vyskočí opět mezi 14:00 až 17:00. Souvislost s cestováním za prací je nasnadě," komentuje datový analytik Portálu nehod Marek Sibal.

Rizikové silnice druhé a třetí třídy

A na kterých silnicích si dát na stromy pozor? Jednoznačně na silnicích druhé a třetí třídy kolem velkých aglomerací.

Související obsah

​"Příkladem může být silnice č. 101, která funguje jako jakýsi neformální obchvat Prahy. Hustota dopravy, na kterou tato a podobné silnice nejsou dimenzovány, často úzké jednoproudé úseky, které jsou lemované stromy nebo vedou zalesněnými úseky, a někdy i podceněná údržba okolí silnic. To vše je kombinace, která z těchto silnic dělá pro řidiče velmi nebezpečná místa, kde často dochází ke střetům," říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends.

Šikana a stromy = riziko pro řidiče

Pokud jde o konkrétní místa, spojují je dva rizikové faktory: Jde o místa lemovaná stromořadím či lesem, kde je velmi často prudká zatáčka.

Příklady rizikových míst:

Zdroj: Mapy.cz

​Silnice 490 mezi Ludkovicemi a Březůvkami na Zlínsku. V letech 2010 až 2021 tam došlo ke 13 nehodám při srážce se stromy. Nehody zavinila nepřiměřená rychlost. Podle odhadu pojišťoven při nich vznikla škoda za více než 1,78 milionu korun. Rizikový úsek má bohužel všechny charakteristiky, které ho předurčují k nehodám: ostrá nepřehledná zatáčka a stromy těsně u vozovky.

Zdroj: Mapy.cz

​Silnice 330 v okrese Nymburk mezi Netřebicemi a obcí Činěves. Opět poměrně ostrá zatáčka a zalesněný úsek. A nejčastější příčinou 11 nehod byla rychlá jízda a následná srážka se stromem. Výsledná škoda přes 1,5 milionu korun.

Zdroj: Mapy.cz

​Silnice 337 na Kutnohorsku mezi obcemi Košice a Albrechtice. V zatáčce se stromořadím se stalo v letech 2010 až 2021 devět nehod se škodou přes 3,2 milionu korun, bohužel při nich zemřeli i dva lidé.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události