Domácí

Servisům chybějí náhradní díly. Za opravy auta si navíc připlatíte

Problémy mají nejen prodejci aut, ale i servisy. Těm chybějí náhradní díly. Mnoho výrobců totiž výrazně prodloužilo dodací lhůty. Zatímco obvykle zákazníci čekali na běžnou opravu jeden, maximálně dva týdny, v současné době není neobvyklé, že je čekací doba až několik měsíců.

Narušené dodavatelské řetězce, nedostatek dílů, rostoucí inflace. Porucha, nebo autonehoda může v současnosti člověku zkomplikovat život na mnohem delší dobu než dříve.

"Je to horší, než to bývalo před dvěma, třemi lety. Dřív jsme mívali třeba deset dílů do druhého dne, dneska už to jsou pouze tři. Na těch sedm dílů se čeká někdy měsíc," vysvětlil majitel autoservisu Matěj Jelínek.

"Často se stává, že i klasické nárazníky, brzdové komponenty mají zpoždění v řádu týdnů a pak musíme ty opravy odkládat," uvedl Lukáš Kejval z dalšího servisu.

Související obsah

Největší problémy mají autoservisy s dostupností originálních náhradních dílů, jako je například tato řídicí jednotka. "Měl jsem zákazníky, kteří čekali i třeba šest měsíců na trubku klimatizace u poměrně nového auta, dvouletého," pokračoval Jelínek.

"Jsou to většinou prvky aktivní bezpečnosti. Ty často při střetu se zvěří odchází. Komponenty, které jsou umístěny v přední části, na ty se čeká dlouhodobě," řekl Kejval.

Je nedostatek radarů, světlometů, kamer, senzorů. Některé díly navíc stojí až o tisíce korun více než před začátkem pandemie. "Řádově o 20 až 25 procent," vypočítal Jelínek.

Související obsah

Sami mechanici ale přesně nevědí, proč se dodávky zpožďují. S problémy se prý potýkají od začátku pandemie. "Argumenty všichni skloňují jedním způsobem –⁠ válka na Ukrajině, nedostatek čipů po covidové krizi. Takže těch odpovědí se moc člověku nedostane, natož nějakých kompenzací. To jako nula," podotkl Kejval.

"Teď je samozřejmě i problém s částí surovin. Ať už jsou to například komponenty pro pneumatiky, tak například hliník, který velmi často je potřebný pro automobilový průmysl. To všechno se dováží, kromě jiného, z Ruska," konstatoval Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky.

Podle odborníků je proto potřeba najít nové dodavatele a také nové zdroje surovin.

drz, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události