Domácí

Čeští policisté použili rám proti cyklistovi. Přestaňte s tím, vyzývá spolek

Čeští policisté použili rám proti cyklistovi. Přestaňte s tím, vyzývá spolek
Nová policejní auta s PIT rámem | Zdroj: Petr Hloušek / Právo / Profimedia

Účinný pomocník policie, který ale může budit kontroverze. Od roku 2020 mají některá policejní auta nainstalovaný přední trubkový rám, který je vhodný pro takzvaný PIT manévr na zastavování ujíždějících řidičů. Ovšem objevuje se kritika, že je vybavení policisty používáno nezodpovědně, a také hlasy volající po demontáži vybavení.

Na problematiku policejního vybavení k PIT manévru upozornila obecně prospěšná společnost Kverulant. Manévr vypadá tak, že policejní auto, které je vybavené na přední části kovovým trubkovým rámem, může zneškodnit ujíždějící vůz tak, že do něj zezadu narazí, čímž jej dostane do smyku, a ten pak zastaví. PIT manévr se často používá ve Spojených státech.

Podle Kverulanta se ale často objevují případy, kdy policisté vybavení používají nezodpovědně: "Při zásazích s často banální příčinou už zranili nejméně 12 lidí. Riskantní zastavování PIT manévrem provádějí i policisté bez školení nebo ve vysokých rychlostech na dálnicích. Rámy používají i na motorkáře nebo cyklisty."

Zmínil například případ z ledna 2021 v Plzeňském, kdy policejní hlídka svým autem s trubkovým rámem srazila cyklistu. Ten vyjel na kole v noci, kdy byl v rámci covidových opatření zákaz vycházení, a odmítal na výzvy zastavit. Po pádu skončil v péči zdravotníků.

Související obsah

Pomocí trubkového rámu srazili policisté také motorkáře v Českém Krumlově v únoru 2020. Muže ale opakovaně vyzvali, aby zastavil, ten navíc ujížděl vysokou rychlostí v zastavěné oblasti a policisté měli podezření, že má zákaz řízení. Zákaz řízení se nakonec potvrdil, lékařské ošetření motorkář odmítl. Test na drogy ukázal, že byl pod vlivem amfetaminu.

"V období od ledna 2020 do července 2022 provedli policisté v ČR celkem 35 PIT manévrů. Většinou takto zastavovali osobní vozy. Trubkovým rámem ale muži zákona neváhali srazit i dva motorkáře a jednoho cyklistu. Přestože v mnoha případech byly v prvopočátku akce banální příčiny jako nesvítící světlo, přestože řada 'honiček' netrvala ani 5 minut, přestože některé policejní hlídky bouraly i do plně obsazených aut, ani jeden jediný nadřízený nevyhodnotil použití PIT manévru jako nepřiměřené," uvedl Kverulant.

"Z 35 případů v 16 došlo při PIT manévru k poškození služebního vozu, často velkému. Argument, který ve své odpovědi zmiňuje PČR, že 'trubkový rám je ekonomicky přínosný z hlediska ochrany vozu', je při porovnání s daty jen těžko obhajitelný," okomentovalo sdružení. Kverulant také kritizuje to, že se policie bez podrobné studie chystá koupit dalších 800 aut s tímto rámem, který může představovat nebezpečí pro chodce. Požaduje, aby policie auta nekupovala a z nyní provozovaných rámy sejmula.

Související obsah

Nebezpeční řidiči

Nicméně v dalších případech se použití PIT manévru jeví jako adekvátní prostředek k zastavení nebezpečného pachatele. Loni v listopadu například použili policisté PIT manévr na kradené auto se dvěma lidmi. Řidič srazil policistu, byť jej nezranil, spolujezdkyně byla v celostátním pátrání. Letos v srpnu na Jičínsku zase ujížděl vysokou rychlostí řidič opelu a nedbal na výzvy policie. Nezastavil ho ani nachystaný pás, který mu prorazil gumy. Nadýchal okolo 1,3 promile. I v tomto případě přistoupili policisté k použití PIT manévru.

PIT manévrem také skončila dvouhodinová honička na dálnici v Karlovarském kraji loni v září. V autě značky Alfa Romeo ujížděl ozbrojený muž, odmítal zastavit na výzvu, policie dokonce několikrát použila varovné výstřely. Ujíždějícímu šoférovi se podařilo objet několik zátarasů, jel dál i s jednou propíchnutou pneumatikou. Podle policejní zprávy ohrožoval ostatní na silnici, kdy se jim těsně vyhnul, nebo například projížděl křižovatkou na červenou. Narazil i do služebního policejního auta.

Související obsah

Dopravní expert: Zastavení řidičů je na místě

Redakce TN.cz oslovila také dopravního experta Romana Budského, aby zhodnotil nasazení policejních aut s trubkovým rámem. "Asi víme z každodenního zpravodajství, že jsou řidiči, kteří před policií bezhlavě ujíždějí a ohrožují všechny, na které cestou narazí. Záměrem je řidiče co nejdříve zastavit, aby nemohl nikoho ohrožovat. Když ho stíhá policejní vozidlo vybavené PIT rámem, tak má velkou šanci ve vhodném prostředí, na vhodné silnici, to auto zastavit tím manévrem. Pochopitelně to vyžaduje značnou zkušenost ze strany policistů, kteří se na to připravují na autodromech, aby přesně věděli, jak a kde to provést, aby viděli, že ta auta mají také nějakou setrvačnost, že ho tedy nezastaví na fleku, ale že to tak chvilku trvá," řekl Budský.

"Já osobně si myslím, že toto zastavení ujíždějících řidičů je na místě, protože jsou skutečně situace, kdy značně ohrožují ostatní. Jsou i další možnosti, jak je zastavovat, například pomocí zastavovacích pásů a podobně, ale to už je náročné, a navíc musíte mít jistotu, že ten člověk pojede určitou ulicí," dodal Budský.

Vyjádřil se také k nebezpečnosti rámu na předku policejního auta pro chodce a v případě nehody: "Ty rámy jsou schválené, takže jsou vyráběné s maximálním ohledem na zranitelné účastníky provozu. Samozřejmě to není tak ideální jako hladký předek auta, ale pořád je to zařízení, které prochází přísně schvalovacím procesem. To ohrožení zachycení chodců by mělo být minimální."

Podívejte na video české policie z tréninku PIT manévru:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události