Autoservis

Chystáte se do zahraničí? Pozor, kvůli pneumatikám se můžete dostat do problémů

Chystáte se do zahraničí? Pozor, kvůli pneumatikám se můžete dostat do problémů
Ilustrační foto | Zdroj: Continental

Blíží se doba zimních dovolených a s tím spojené cestování do horských oblastí v zahraničí. Než vyrazíte, zkontrolujte si, že máte správné "obutí". Zákonná povinnost zimních pneumatik je totiž v jednotlivých evropských zemích různá, třeba minimální povinná hloubka dezénu se v Evropě pohybuje od 1,6 mm do 4 mm.

Evropské země nemají jednotné podmínky pro zákonnou povinnost mít na autě nazuté zimní pneumatiky. Zatímco v Česku musí řidič použít zimní pneumatiky, pokud se na komunikaci nachází sníh, led nebo námraza, v některých evropských státech toto povinné nařízení platí bez rozdílu a bez závislosti na počasí.

Společnost Continental připravila praktický přehled, jak se v pravidlech při cestách po zimní Evropě vyznat. A upozorňuje na důležité právní předpisy.

Pravidla pro obutí zimních pneu

Obecné doporučení pro používání zimních pneumatik platí pro období od 1. října do 30. dubna, respektive od podzimu do Velikonoc. Český zákon o přezutí pak hovoří následovně:

"Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze toto vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat."

S takovým zněním se setkáte také v mnoha ostatních evropských zemích, tedy především v těch, kam tuzemští řidiči nejčastěji jezdí za zimními sporty – v Rakousku, Itálii, Francii nebo ve Švýcarsku.

Související obsah

​V některých zemích jsou ale pravidla ještě přísnější a zimní pneumatiky musí mít řidič na svém autě obuté, ačkoli na vozovce není ani centimetr sněhu či ledu. Patří mezi ně například Turecko, Chorvatsko, Slovinsko, Švédsko, Norsko nebo Finsko.

Zimní pneu jsou vždy povinné v oranžově označených zemích, šrafování označuje země, kde jsou povinné za určitých situací a černě jsou označeny státy, ve kterých povinnost zimních pneu uzákoněná není. | Zdroj: Continental

​Na opačném pólu se naopak nacházejí země jako Velká Británie, Belgie, Nizozemsko, Portugalsko, Řecko nebo Kypr. Tam povinnost zimních pneumatik uzákoněná není, což u části souvisí se středomořským klimatem. Dalšími zeměmi, které spadají do této skupiny, jsou například sousední Polsko, Ukrajina, Bulharsko nebo vnitrozemské Maďarsko.

Minimální hloubka dezénu

Čeští řidiči jsou už dlouhou dobu zvyklí, že hloubka dezénu by na jejich zimních pneumatikách měla činit alespoň 4 mm.

Tak přísně předepsanou minimální hloubku dezénu má pouze několik evropských zemí s nejtvrdšími zimními zákony.

Velká část Evropy je o něco benevolentnější – povoluje jako minimum jen 3 mm. A státy jako Německo, Itálie, Švýcarsko nebo Španělsko dokonce stanovují minimální povolenou hloubku dezénu zimních pneumatik na pouhých 1,6 mm.

Související obsah

​"S klesající hloubkou dezénu klesá výkonnost pneumatik zejména na mokrém povrchu. Pro zajištění spolehlivé trakce a dobré přilnavosti na zasněženém a zledovatělém povrchu by tak měla být hloubka dezénu vždy dostatečná," upozorňuje šéf Technického zákaznického servisu ve společnosti Continental Barum Aleš Langer.

"Zimní pneumatiky by měly mít na své bočnici vždy označení symbolem sněhové vločky se třemi alpskými vrcholy. Základní označení písmeny M+S (Mud + Snow, tedy bláto + sníh) postačuje z pohledu tuzemského zákona, nezaručuje však ani minimální zimní vlastnosti pláště," doplňuje.

Související obsah

​Původně kanadské označení se třemi vrcholy (3 PMSF = Three Peak Mountain SnowFlake) převzala Evropa do své legislativy po roce 2010, od roku 2018 tento symbol pro označení zimních pneumatik jako první zařadilo Německo. Postupně je ale vyžadován v některých dalších zemích – například v Norsku, Finsku, ve Švýcarsku a dalších. Tři vrcholy jsou zárukou toho, že pneumatika prokázala své zimní vlastnosti v testech.

U nás zatím stále stačí pouze označení M+S.

"V souvislosti s aktuálním vývojem zákaznických trendů je dobré dodat, že značení M+S a 3 PMSF najdeme dnes na bočnicích zimních i celoročních pneumatik všech renomovaných výrobců, tedy dle zákona je jejich použití v zimě možné," dodává Aleš Langer ze společnosti Continental, jejíž pneu WinterContact TS 870 obsadila tři prvenství v testech automobilových klubů v Německu (ADAC), Rakousku (ÖAMTC) i Švýcarsku (TCS).

Pneuservisy i na konci listopadu praskaly ve švech. Lidé na přezutí aut často zapomínají:

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Autoservis

Důležité Události