Mráz v extrémních případech zkracuje dojezd elektromobilů o polovinu i víc. Problémem je poměrně velká spotřeba elektrické energie při vytápění kabiny. Řada moderních elektromobilů je proto vybavena tepelnými čerpadly, ale ani ty k řešení moc nepomáhají. Lexus teď přišel s jiným řešením. Není to žádná převratná novinka, ale technologie, která se už léta používá v domácnostech.
Dnešní elektromobily mají dojezd na jedno nabití kolem 400 kilometrů. Třeba taková Škoda Enyaq s větší baterií o kapacitě 82 kWh dojede v reálných podmínkách při teplotě kolem 9 stupňů přes 440 kilometrů.
Problém však nastává, když teploty klesnou výrazněji pod bod mrazu, reálný dojezd se pak snižuje o 30 až 50 procent, u některých aut i o víc. Spotřebu elektřiny totiž výrazně zvyšuje vytápění kabiny, o které se musí postarat baterie. A extra úspory nepřinášejí ani tepelná čerpadla, která mají moderní elektrické vozy ve výbavě.
Japonský Lexus zkouší u svého nového crossoveru RZ 450e nový nápad. Vzduch v kabině ohřívají dva infrazářiče podobné těm, které se využívají jako přídavná topidla i v domácnostech.
Sourozenec vozů Toyota bZ4X a Subaru Solterra může mít za příplatek zářiče umístěné pod palubní deskou, a teplo tak sálá v první řadě na nohy řidiče a spolujezdce na předním sedadle.
"Systém pracuje rychleji a spotřebovává méně energie než konvenční systém vytápění," uvádí automobilka v tiskové zprávě. Tvrdí, že tím sníží spotřebu energie potřebné k vyhřátí kabiny zhruba o osm procent. Není to žádný zázrak, ale každé procento se počítá.
Infrapanely jsou nainstalované pod sloupkem řízení a na levé straně přístrojové desky. "Cestující na předních sedadlech zažijí uklidňující pocit, jako když mají kolem nohou omotanou teplou přikrývku," popisuje Lexus.
O bezpečnost se stará "pojistka", která při dotyku sníží okamžitě povrchovou teplotu panelu na 43 stupňů Celsia.
Zářiče jsou k dispozici jako extra výbava. Jsou integrovány do vícezónového systému klimatizace auta, který automaticky nastavuje vyhřívání a chlazení kabiny, sedadel i volantu.