Elektromobilita

Test ukázal, jak mráz drtí elektromobily. Jejich spotřeba roste až neuvěřitelně

Test ukázal, jak mráz drtí elektromobily. Jejich spotřeba roste až neuvěřitelně
Ilustrační snímek | Zdroj: Profimedia

Jak klesne dojezd elektrických aut, když teplota padne pod nulu? Ukázalo to poslední kolo hodnocení iniciativy Green NCAP. Ta primárně posuzovala ekologickou stopu tří nových elektromobilů, ale zároveň otestovala i "spotřebu" bateriových aut při teplotě sedm stupňů pod nulou. A výsledky jsou zarážející.

Iniciativa Green NCAP se specializuje na ekologické hodnocení aut. K nedávnému testu si její experti vzali tři konkurenční elektromobily: Teslu Model 3, čínskou novinku na trhu Nio eT7 a francouzský Renault Megane E-Tech.

"Poslední kolo testování Green NCAP jasně dokazuje, že elektrická vozidla jsou skvělou volbou pro spotřebitele ve snaze zajistit čistější a udržitelnější životní prostředí. Mají mnohem vyšší skóre než ty s konvenčními pohonnými jednotkami," zhodnotil generální tajemník organizací Euro NCAP a Green NCAP Michiel van Ratingen.

Nejlepší hodnocení (9,8 z 10 možných bodů) si v testu vysloužila Tesla Model 3, hlavně díky špičkově vyladěné aerodynamice. Oba zbývající modely zaostaly jen o trochu (9,6 z 10 možných bodů) a všechny elektromobily tak získaly v eko testu plný počet pěti zelených hvězd.

Související obsah

​Organizace vyzdvihla minimální zatížení životního prostředí, energetickou účinnost pohonných jednotek, relativně nízké emise skleníkových plynů při výrobě elektřiny v Evropě a zároveň požitek, pohodlí i výkon všech tří elektromobilů.

Také ale upozornila, že výrobci ještě mají hodně práce, aby hlavně cenově přiblížili elektromobilitu běžným lidem.

Velmi zajímavé je i další upozornění. "Vyzýváme výrobce, aby dále zlepšovali účinnost vytápění kabiny v zimních podmínkách, protože se ukázalo, že to má významný dopad na dojezd," doplnil Michiel van Ratingen.

Testy totiž ukázaly propastný rozdíl mezi dojezdem v letních a zimních podmínkách.

Související obsah

​Tesla Model 3 s kapacitou baterie 60 kWh, jedním motorem, pohonem zadních kol a výkonem 208 kW měla průměrnou spotřebu elektřiny 17,9 kWh. Při teplotě -7°C ale spotřeba vzrostla o 72 %.

Čínské Nio dodává svůj model eT7 se dvěma motory, pohonem všech kol, impozantním výkonem 480 kW a obrovskou 100 kWh baterií. To vše mu ale přidává na váze, která šplhá až na 2,4 tuny. V laboratorním testu jeho dojezd přesně odpovídal deklarovaným 580 km. V chladných zimních podmínkách při -7°C ale klesl na 340 km, stejně jako u Tesly se tedy spotřeba zvýšila o 72 %.

Nejhůř v tomto ohledu dopadl Renault Megane E-Tech EV60 s baterií o kapacitě 60 kWh, jedním motorem o výkonu 160 kW a pohonem předních kol. V letních podmínkách má nízkou spotřebu energie hlavně v městském provozu, na dálnici už ale výrazně roste.

Související obsah

​Při simulované jízdě po městě při teplotách kolem 23°C Megane spotřeboval pouhých 11,8 kWh/100 km. Ale při testu v podmínkách odpovídajících -7°C vzrostla spotřeba vozidla o 78 %.

Důvod? Vysoké energetické nároky při vytápění kabiny. Proto Green NCAP apeluje na výrobce, aby účinnost vytápění výrazně vylepšili. To bude ale složitý úkol.

Účinnost moderních spalovacích motorů je totiž až 40 %. Znamená to, že na pohyb přetvoří zhruba 40 % energie v palivu a zbytek jsou hlavně tepelné ztráty, ze kterých se takové auto pohodlně vytopí.

Účinnost elektromotoru je ale 85 až 95 %, což znamená slabý únik tepla, takže o vytápění kabiny se pak musí starat hlavně baterie. Moc jí s tím nepomáhají ani tepelná čerpadla, která měly ve výbavě všechny tři testované modely.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Elektromobilita

Důležité Události