Elektromobilita

Šokující plány. První evropské země zvažují, že omezí nabíjení elektromobilů

Šokující plány. První evropské země zvažují, že omezí nabíjení elektromobilů
Ilustrační foto. | Zdroj: Ford

Evropské státy kvůli současné energetické situaci dávají dohromady scénáře, které aktivují v případě kritického nedostatku elektřiny. A plány se týkají i elektromobilů. Omezení jejich nabíjení v určitých případech chystá Švýcarsko nebo Německo.

Evropa čelí kvůli válce na Ukrajině energetické krizi, a tak se státy připravují na situaci, kdy by musely čelit nedostatku elektřiny. Výrazně by se to dotklo provozu elektromobilů. V budoucnu tak nemusí být jejich největším limitem kapacita baterií, ale nedostatek elektrické energie.

Například švýcarská vláda v sadě případných krizových opatření navrhuje omezit používání elektrických vozidel. Majitelé elektromobilů by mohli vyjet pouze na nezbytné cesty, například pokud je to nutné pro jejich práci, na neodkladné nákupy, návštěvu lékaře nebo soudu.

Švýcarsko by tak mohlo být první zemí, která v případě nouze zakáže elektromobily, aby zajistila energetickou bezpečnost, píše německý deník Der Spiegel.

Většina elektřiny ve Švýcarsku pochází z vodních elektráren, země ale část elektřiny také "dováží" z Německa a Francie, hlavně v zimě.

"Odrazujete lidi od nákupu elektromobilů," tvrdí švýcarští dovozci aut

Jde však zatím jen o návrh. A i podle něj by vláda k omezení elektromobilů přistoupila až ve třetí úrovni úsporných opatření. Předcházelo by omezení spotřeby elektřiny v domácnostech a podobně.

Přesto si už plán vysloužil kritiku. Ozvali se švýcarští dovozci automobilů, kteří tvrdí že i pouhý návrh na takové opatření může přimět spotřebitele, aby si nekupovali elektromobily, ale auta spalující fosilní paliva. "Vláda tak prokazuje elektromobilitě medvědí službu," podotkl šéf švýcarského svazu dovozců aut Andreas Burgener pro agenturu Reuters.

Související obsah

​Omezení nabíjení elektromobilů už zvažují za určitých podmínek i v Německu. Tamní vláda chystá zákon o takzvaném vyhlazování špiček, který by obsahoval například zákaz nabíjení elektromobilů v době, kdy by nastal nedostatek elektrické energie, nebo v době, kdy by byla síť přetížena a hrozil by její kolaps.

Německo zvažuje omezení ve špičkách

Vláda sice tvrdí, že problém s nedostatkem elektrické energie nehrozí, ale německý deník Die Welt se dostal k dokumentům, které naznačují něco jiného. "Pokud dojde k přetížení sítě, provozovatelé elektrických sítí by měli být schopni zajistit, aby tepelná čerpadla a soukromé nabíječky pro elektromobily dočasně dostávaly méně energie," cituje z plánů Die Welt. Jinými slovy, nabíjení na plný výkon by bylo povolené jen v určených časech.

Nikdo by prý neměl být od sítě úplně odpojen, veřejných rychlonabíjecích stanic by se omezení nemělo dotknout vůbec, ale výrazné omezení výkonu domácích nabíječek by znamenalo, že z domácího wallboxu by se velké elektrické SUV v extrémním případě nabíjelo i víc než dva dny. I malý elektromobil s baterií o 30 až 40 kilowatthodinách by potřeboval na nabití asi 10 hodin.

Související obsah

​Podle německého magazínu Focus bude elektromobilita pro energetické sítě v budoucnu zásadní výzvou a při masovém rozšíření budou omezení nevyhnutelná.

Pokud by uživatelé nabíjeli auta doma přes noc, nedělal by jim zásadní problém nižší výkon ani částečné prodloužení doby nabíjení. Ale jakmile by všichni připojili svá auta po příjezdu z práce, třeba mezi 17. a 19. hodinou, mohou nastat potíže.

Uskromnit se a nabíjet v noci

"Místní distribuční sítě to nedokážou zvládnout. A dimenzovat sítě na takové zatížení ve špičkách nemá smysl," řekl pro Focus už dříve šéfredaktor největšího německého portálu pro elektromobily EFAHRER.com Sepp Reitberger. "Co nejinteligentnější řízení zátěže u soukromých nástěnných boxů je pro plánované rozšíření elektromobility zásadní," dodal.

Související obsah

​Zároveň ale podotýká, že elektřinu pro průměrnou denní jízdu (v Německu je to cca 38 kilometrů) lze do auta "dotankovat" maximálně za dvě a půl hodiny, a to i v případně dočasného "krizového" omezení výkonu domácích nabíječek jen na 3,7 kW.

Mimo špičky by měla být k dispozici plná nabíjecí kapacita 11 kW, takže přes noc nebude podle Reitbergera problém elektromobil nabít. Operativní omezování nabíjecí kapacity ve špičkách by tak podle něj pravděpodobně nemělo na provoz elektromobilů žádný praktický dopad. Kromě ojedinělých případů.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Elektromobilita

Důležité Události