Autonovinky

Laciné škodovky? Nesmysl, tvrdí šéf automobilky. Naznačil i budoucnost spalovacích motorů

Laciné škodovky? Nesmysl, tvrdí šéf automobilky. Naznačil i budoucnost spalovacích motorů
Zdroj: Škoda Storyboard

"Ten, kdo o Škodě mluvil jako o levné značce, pěkně se mýlil," říká šéf Škoda Auto Klaus Zellmer. Pro německý deník Handelsblatt se rozpovídal o budoucnosti značky. Její auta mají být poctivá a držet se při zemi. Neznamená to však, že budou laciná.

Automobilka Škoda Auto chce s elektrifikací pokročit mnohem rychleji, než původně plánovala. Navyšuje investice do vývoje elektrických modelů ze 3,1 na 5,6 miliardy eur (přes 131 miliard korun). "Do roku 2026 přijdeme s dalšími třemi elektrickými modely, další budou následovat. To je dříve, než jsme původně oznámili," prohlásil předseda představenstva automobilky Klaus Zellmer v rozhovoru pro německý deník Handelsblatt.

Nové elektrické modely tak přijdou o čtyři roky dříve, než se původně plánovalo. A bude mezi nimi i malý vůz (elektrický nástupce fabie), který by měl být dostupný za necelých 25 000 eur, tedy zhruba 600 000 korun. Poměrně levné malé elektrické auto většina evropských výrobců nenabízí kvůli vysokým výrobním nákladům.

Související obsah

​Pod 600 000 ale cena nových elektrických škodovek nejspíš už nikdy nespadne. Zellmer připouští, že Škoda je vstupní (a tedy nejlevnější) značkou koncernu Volkswagen, a tvrdí, že automobilka bude nabízet funkční vozy, které budou poctivé a budou se držet při zemi. Neznamená to však, že vozy Škoda budou vždy levné. "Kdo v minulosti o Škodě mluvil jako o levné značce, pěkně se mýlil," říká Zellmer.

Předseda představenstva Škoda Auto Klaus Zellmer. | Zdroj: Škoda Storyboard

​​Reagoval tak na dřívější debatu o tom, kam VW českou značku zařadí, a na obavy některý zaměstnanců i zákazníků, že ze Škody bude "druhá Dacia".

Odlišit Škodu od dalších značek koncernu VW má podle něj hlavně design. "Škoda ještě nikdy nebyla tak náročná na svůj vlastní designový jazyk," zdůraznil šéf automobilky. Nový směr se podle něj jasně ukáže hlavně u nových elektrických modelů, což naznačil už nedávný koncept Vision 7S.

Související obsah

​Zellmer tvrdí, že se jednotlivé koncernové značky musí odlišit ještě víc a že jim to pomůže získat větší část trhu.

Klíčovým rozdílem mezi českou značkou a Volkswagenem by měla být také digitální výbava, která bude u vozů Škoda podle Zellmera konzervativnější a nebude tak radikální jako u elektrických volkswagenů.

"Škoda se nesmí příliš přibližovat Volkswagenu," říká pro Handelsblatt i expert na automobilový průmysl Stefan Bratzel z Centra automobilového managementu (CAM).

Toho lze nejlépe dosáhnout, pokud budou vozy značky Škoda cenově výrazně pod VW. Zejména u elektromobilů musí Škoda plnit na trzích v Evropě i mimo ni funkci "vstupní značky". Česká dceřiná společnost ale zároveň musí splňovat i určité standardy kvality, aby nebyla vnímána jako laciná značka.

Zatím se podle Bratzela daří odlišení Škodovky od Volkswagenu. A bude to dál pokračovat.

Související obsah

​Škoda má prozkoumat, do jaké míry by se dal vyvinout levný základní elektrický model pro indický trh. Má čerpat z vlastních odborných znalostí ze spalovacích modelů speciálně vyvinutých pro Indii.

Právě Indie se stává ústředním prvkem zahraniční strategie Škody. Automobilka však očekává, že přechod na elektromobilitu v Indii bude trvat výrazně déle než v Evropě.

V Evropě je ale potřeba zrychlit. Od roku 2035 se už nová auta se spalovacími motory totiž nebudou smět prodávat. Původně Škoda plánovala přijít se třemi novými elektromobily do roku 2030. Nyní ale svou elektrickou strategii urychluje až o čtyři roky.

Kromě "elektrické fabie" Škoda do roku 2026 plánuje také kompaktní elektrické SUV střední třídy a sedmimístný vůz vycházející z konceptu Vision 7S.

Související obsah

K definitivnímu konci spalování se Zellmer zatím zavázat nechce. "O tom, jak se bude trh vyvíjet, rozhodnou zákazníci," říká.

Zatím Škoda plánuje spalovací verze v modelovém portfoliu udržet, a dokonce "aktualizovat". Příští rok se tahle aktualizace, tedy modernizace, dotkne klíčových modelů Superb a Kodiaq, na rok 2024 je plánována komplexní přestavba modelu Octavia. "Spalovací motory financují transformaci, jsou oblíbené a vysoce účinné," dodává Zellmer.

Ve střední Evropě vrcholí boj o to, kde bude stát továrna na baterie koncernu Volskwagen. Šéf Škody Auto Klaus Zellmer objasnil, jak zásadní je tento projekt pro Česko:

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Autonovinky

Důležité Události