Ekonomika

Evropský automobilový průmysl v ohrožení. Šéf Stellantisu důrazně varoval před Čínou

Evropský automobilový průmysl v ohrožení. Šéf Stellantisu důrazně varoval před Čínou
Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares. | Zdroj: Profimedia

Pokud politici nenajdou odpověď na masivní ofenzivu čínských automobilek v Evropě, dojde k "strašnému boji." To je varování, které vyslal šéf automobilového gigantu Stellantis Carlos Tavares během nedávného veletrhu CES 2023 v Las Vegas.

Šéf koncernu Stellantis, pod který spadají mimo jiné značky Citroën, Peugeot, Opel, Fiat, Maserati, Chrysler nebo Dodge, má velké obavy z ofenzívy čínských automobilek v Evropě. Mohou podle něj velmi negativně ovlivnit produkci aut na starém kontinentu.

"Rostoucí konkurence z Číny může evropský automobilový průmysl donuti k výraznému snížení výrobní kapacity," řekl Carlos Tavares v rozhovoru pro německý magazín Automobilwoche. "Nevyhnutelně by to vedlo k nepopulárním rozhodnutím," doplnil.

Podle něj bude nástup čínských automobilek rychlejší a agresivnější než těch korejských. A pokud by získaly v Evropě významný tržní podíl, tradiční evropští výrobci na to můžou doplatit. "Mohlo by to mít zničující následky," varoval Tavares.

Upozornil na to, že Evropa je čínským značkám zcela otevřená, zatímco evropští výrobci musí při vstupu na čínský trh  splnit tvrdé podmínky - zakládat společné podniky s těmi čínskými a sdílet s nimi svoje technologie.

Související obsah

​Jestliže evropští politici nenajdou na takto nerovné podmínky odpověď, dojde ke "strašnému boji", myslí si jeden z nejvlivnějších mužů automobilového světa.

Už teď čínské značky, jako jsou MG, Nio, společnost Geely a její Zeekr nebo BYD největšího čínského a státem vlastněného koncernu SAIC Motor, v Evropě rychle expandují, vyváží a prodávají v rekordních počtech.

Podle Tavarese díky konkurenceschopným autům a hlavně agresivní cenové politice. "Cenový rozdíl mezi evropskými a čínskými vozidly je značný. Pokud se na současné situaci nic nezmění, budou se evropští zákazníci ze střední třídy stále častěji obracet k čínským modelům. Kupní síla mnoha lidí v Evropě znatelně klesá," připomíná Tavares.

Podle něj hrozí, že čínské firmy svojí agresivní strategií nejdříve přinutí evropské výrobce "kleknout na kolena", a poté zvýší ceny.

Související obsah

​Automobilky v Evropě musí reagovat, jenomže jim svazují ruce regulace EU. "Regulace způsobuje, že elektromobily vyrobené v Evropě jsou asi o 40 procent dražší než srovnatelná vozidla vyrobená v Číně," upozorňuje šéf Stellantisu.

Platí to obzvláště u elektromobilů - evropské automobilky musí začít vyvíjet cenově dostupná malá bateriová vozidla pro městské použití, aby mohly být konkurenceschopné.

Jinak můžou dopadnout podobně jako evropští producenti solárních panelů. "Myslím, že tento film už jsme viděli. Má velmi podobná a velmi ponurý scénář. Ale nemusí to tak být," dodává Tavares.

Podle něj jsou dva způsoby řešení. "Pokud ponecháte evropský trh otevřený, pak nemáme na výběr: musíme bojovat přímo s Číňany. A to platí pro celý dodavatelský řetězec v automovive," vzkazuje s tím, že takový scénář by měl velmi negativní důsledky - výrobci aut a dílů by museli snížit kapacity, propouštět zaměstnance a svoje závody přemístit do ekonomicky příznivějších lokalit.

Související obsah

​Další možností je podle něj "reindustrializace" Evropy. Tak, aby se na kontinent vrátila ztracená průmyslová odvětví. Obnášelo by to ale zavedení limitů pro čínské dodavatele.

"Myslím si, že čínské automobilky by měly mít stejné podmínky pro vstup na náš trh, jaké máme my, když chceme prodávat v Číně. Ale pak by EU potřebovala jinou obchodní politiku," připomněl s tím, že zejména německý průmysl by nebyl z limitů pro Čínu zrovna nadšený, protože by to značně ovlivnilo jeho aktivity v Číně.

Samotný Stellantis má přitom v Číně společný podnik se společností BYD, která je největším výrobcem elektromobilů na světě a pro Stellantis dodává také baterie.

Tavares naznačil, že vyřešit tuto výzvu bude velmi těžké, možná i nemožné. "Ale pokud neuděláme nic, dojde k strašidelnému boji," zopakoval.

Festival CES představil vozidla budoucnosti. Některé koncepty půjdou brzy do výroby (01/2023):

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Ekonomika

Důležité Události