Volvo

Muž jel s elektrickým volvem přes 560 km, aby zjistil skutečné náklady. Čísla nesedí, říká

Muž jel s elektrickým volvem přes 560 km, aby zjistil skutečné náklady. Čísla nesedí, říká
Ilustrační foto. | Zdroj: Profimedia

Je lepší auto se spalovacím motorem, nebo elektromobil? Brit se rozhodl vyměnit na jednu cestu své dieselové BMW za elektrické volvo. Svou cestu pečlivě monitoroval a výsledek je působivý.

Muž z Velké Británie se rozhodl porovnat, jak si stojí dieselové motory v porovnání s elektromotory z hlediska nákladů. Své dieselové BMW proto vyměnil za elektrické volvo. Poté absolvoval cestu z Cornwallu do Bristolu a zpět. Výsledek jej nemile překvapil. Jeho příběh zprostředkoval web The Mirror

Cesta je dlouhá zhruba 563 kilometrů a Steven Smith ji ve svém 16 let starém BMW absolvoval už mnohokrát. Tato cesta ho při spotřebě 55 mil za galon (4,28 litru na 100 km) a ceně 173,9 pence za litr (cca 47 Kč) vyšla zhruba na 41,10 liber (asi 1123 Kč). Z Cornwallu vyjíždí v 8 hodin ráno a do Bristolu dorazí před 11. hodinou. 

Výpočet ceny za cestu v dieselovém BMW

původní jednotky přepočet
ujetá vzdálenost 350 mil 563 km
cena za litr 1,73 libry 47,20 Kč
základní spotřeba 55 mil za galon 4,28 l/100km
spotřeba za cestu 6,3 galonu 23,8 litru
cena za cestu 41,1 libry 1 123 Kč
zdroj: Steven Smith/Tn.cz

Související obsah

Na cestu volvem se vydal s plně nabitou baterií. Domácí nabíjení vyšlo zhruba na 20 liber (asi 546 Kč). Ačkoliv má Volvo C40 v papírech uvedený dojezd 273 mil (zhruba 439 km), podle Stevena ukazovala palubní deska navzdory plnému nabití dojezd pouhých 180 mil (přibližně 289 km).

Po hodině a 40 minutách jízdy musel Steven poprvé zastavit, aby dobil baterii. Jak píše web The Sun, na dobíjecí stanici dorazil, když baterii zbývalo 25 % a dojezd byl 45 mil. Během 40 minut se mu podařilo nabít auto na 60 % a navýšit tím dojezd na 100 mil. Toto nabití jej vyšlo na 19,62 liber (asi 536 Kč).

Do Bristolu dojel o půl hodiny později než obvykle. Nabití činilo 35 % a dojezd 60 mil (cca 96,5 km). Bylo jasné, že před zpáteční cestou bude nutné auto opět nabít. Nabití doma u příbuzného sice trvalo dlouho, ale za cenu pěti liber (zhruba 136 Kč) navýšil Steven o dalších 30 mil (přibližně 48 km).

Související obsah

Večer krátce před 19. hodinou vyrazil zpět do Cornwallu. Baterie byla nabitá na 52 % a dojezd byl 90 mil (asi 144 km). Po ujetí 75 mil (120 km) se rozhodl použít superrychlou nabíječku. V tu chvíli měl nabito na pouhých 7 % a dojezd činil 14 mil (22 km).

Superrychlé nabití trvalo tři čtvrtě hodiny a stálo 43,45 libry (zhruba 1 187 korun). Od této nabíječky odjížděl s 84 % v baterii a s dojezdem 140 mil (cca 225 km). Domů dorazil s 50minutovým zpožděním. Cestu zhodnotil jako stresující a nákladnou. "Celkově vzato se mi ulevilo, když jsem se vrátil domů. Mám ale pocit, jako by mi někdo vyprázdnil peněženku, když jsem se nedíval," zhodnotil Steven cestu.

Podtrženo a sečteno, Steven za veškerá dobíjení zaplatil 88,07 libry (přibližně 2 406 Kč), což je o 47 liber (1 282 Kč) více, než kdyby jel svým starým dieselovým BMW. Stěžuje si zejména na náklady spojené s nabíjením na cestě. Pokud by dojezd po plném domácím nabití byl skutečně takový, jaký jej deklarují výrobci, nebylo by nutné auto nabíjet mimo domov.

Zároveň ale podotýká, že tento problém odpadá v případě, že používáte elektromobil pouze na krátké cesty, například do práce, a dobíjíte převážně doma.

Český elektromobil Luka míří do prodeje. Podívejte se na video:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Volvo

Důležité Události