Autonovinky

Přehlížená, ale spolehlivá a levná. Šest aut, která se vyplatí hledat v bazarech

Přehlížená, ale spolehlivá a levná. Šest aut, která se vyplatí hledat v bazarech
Ilustrační foto. | Zdroj: Škoda Auto

Nejsou to zrovna hvězdy silnic, v popularitě jsou spíš na chvostu, ale neprávem! Německý Autobild vytipoval šest modelů, které v prodejích sice nikdy nedokázaly držet krok s bestsellery, ale jsou nadprůměrně spolehlivé a na to, jakou nabízejí kvalitu, také celkem levné.

Trhu s ojetými auty u nás jasně vládnou škodovky a zákazníci v bazarech a inzerci často vyhledávají i další nejznámější a nejpopulárnější modely. Ale na trhu jsou i auta, která zůstávají neprávem ve stínu, přitom jsou spolehlivá a dají se pořídit za dobrou cenu.

Německý magazín Autobild vybral šest takových zajímavých ojetin, které nabízejí super poměr cena–výkon. Jsou přehlížené, přitom praktické a kvalitní, což dokazují statistiky německé sítě stanic technické kontroly TÜV nebo testy německého autoklubu ADAC nelžou. Právě o ty se Autobild při výběru opíral.

Příkladem je nenápadné maličké MPV Kia Venga. Na silnici se za ním asi neohlédnete, ale boduje dlouhou zárukou i variabilitou, prostorem a kvalitou. A také příznivou cenou.

Tady je přehled všech šesti vybraných modelů:

Honda Civic (9. generace, 2011 – 2016)

Honda Civic po faceliftu v roce 2015. | Zdroj: Honda

​Devátá generace kompaktní Hondy Civic už není tak "ufo" jako ta předchozí, přesto nepatří zrovna k nejhezčím autům. Přitom je to agilní, spolehlivé a bezpečné auto, má jednoduché ovládání, úsporné vznětové i zážehové motory, variabilní interiér a velmi slušný prostor na zavazadla (478 až 1 378 litrů), v kombi verzi Tourer dokonce 624 až 1 668 litrů, což je jeden z největších kufrů v kompaktním segmentu.

Lepší je vybírat auta po faceliftu pro modelový rok 2015 se silnějším motorem VTEC 1.8 o výkonu 141 koní. Motory 1.4 jsou hodně slabé. Naopak překvapivě silný je vznětový motor 2.2 i-DTEC, druhým dieselem je lehčí, úspornější 1.6 i-DTEC, který byl v nabídce od roku 2013. Autobild zmiňuje i sportovní verzi Civicu Type-R (310 koní).

Každopádně je lepší se poohlížet po autech s nájezdem kolem 100 tisíc kilometrů. Na technických bývají častější problémy s brzdovým systémem, konkrétně opotřebením a rýhami na kotoučích. Počítat je třeba i s horším přístupem na zadní sedačky a omezeným výhledem kvůli kupolovité střeše. A také si ověřte, zda byly vyměněny airbagy, Honda kvůli nim 9. generaci několikrát svolávala.

Kia Venga (YN, 2010 – 2019)

Kia Venga. | Zdroj: Kia

​Zmiňovaná Kia Venga nebyla nikdy v konkurenci Citroënu C3 Picasso nebo Hondy Jazz nijak úspěšná. Jelikož mini MPV postavené na platformě sesterského modelu Soul mělo zpočátku v testech bezpečnosti Euro NCAP "jen" čtyři hvězdičky, ale Kia téměř okamžitě přišla s modernizací, která už pobrala plných 5 hvězd.

Plusem jsou variabilní interiér s množstvím odkládacích prostor, nastavitelnými zadními opěradly a dobrým výhledem. Benzinové motory jsou spolehlivé a mají nízké náklady na údržbu a servis. Vyžadují ale kontrolu ventilové vůle každých 90 000 kilometrů. Pětileté modely mají stále záruku.

Mezi minusy patří vrzající středová konzole nebo volnější části obkladových panelů interiéru. Pokud natrefíte na auto, které jezdilo po horších cestách nebo má hodně najeto, může mít hodně opotřebované klouby, tlumiče a pružiny.

Toyota Auris (E180, 2013 – 2019)

Toyota Auris po faceliftu v roce 2015. | Zdroj: Toyota

​Ani Auris kvůli vzhledu nepatří mezi miláčky publika, ale kvalitou řadu svých konkurentů převyšuje, což dokazuje velmi nízká míra poruchovosti.

K dispozici byl Auris i jako kombík Touring Sports, ale chyběla sportovní verze s vyšším výkonem.

Nicméně Auris patří mezi modely, které si velmi dlouho drží hodnotu, což platí zejména pro velmi úspornou plně hybridní verzi se spotřebou kolem čtyř litrů. Solidní technika hybridu pochází z Priusu.

Se 135 koňmi je hybrid nejsilnější verzí, takže žádnou extra dynamiku od ostatních varinat nečekejte. U turbobenzinového motoru 1.2  se můžou vyskytnout problémy s vynecháváním zapalování kvůli vadným zapalovacím cívkám.

U hybridu dejte zase pozor na kondici vysokonapěťové baterie, jejíž výměna může nákup auta dost prodražit. Na druhou stranu vyměnit se dají i jednotlivé moduly baterie, čímž se oprava výrazně zlevní.

Hyundai i20 (2. generace GB, 2014 – 2020)

Hyundai i20. | Zdroj: Hyundai

​Když přišla druhá generace Hyundai i20 v roce 2014 na trh, soudobé Polo vedle ní vypadalo poněkud retro. Korejci zabodovali i vysokou kvalitou materiálů a zpracování a také odhlučněním interiéru. i20 nabízí slušný prostor, pohodlná sedadla a komfortní odpružení.

V reportech TÜV dostává model nadprůměrné známky. Nedostatek poněkud slabých benzinových motorů z počátku výroby odstranil v roce 2016 živý přeplňovaný tříválec nabízený ve dvou výkonových stupních (101 a 120 koní). V nabídce se dá najít i zvýšená verze Active.

Mezi slabé stránky patří starší 4-stupňový automat, který hnal spotřebu benzinové 1.4 nahoru a dynamiku dolu. Efektivní dvouspojková převodovka existuje teprve od roku 2018. Občas mohou být problémy s ložiskem spojky a nejlepší není ani kvalita laku.

Suzuki Swift (A2L, od roku 2017)

Suzuki Swift. | Zdroj: Suzuki

​Swift je maličké, ale zábavné autíčko. Třeba Ford Fiesta, VW Polo nebo Toyota Yaris nabízejí více prostoru, ale nejsou tak šikovné, navíc je Swift k dispozici také s pohonem všech kol.

Díky nízké hmotnosti kolem jedné tuny patří k nejhospodárnějším autům svého druhu – s mild hybridními variantami (111 nebo 129 koní) se dá jezdit pod šest litrů. O něco větší zábavu i komfort pak nabízí verze Sport s výkonem 140 koní.

Všechny motory mají bezúdržbový rozvodový řetěz a Swift nevyžaduje ani častější dolévání oleje. Jednou z mála slabých stránek je větší hlučnost v interiéru, občas se uvolňuje napínací kladka klínového řemene a Swift je i náchylnější na korozi karoserie.

Mitsubishi ASX (1. generace GA 2010 – 2021)

Mitsubishi ASX. | Zdroj: Mitsubishi

​Mitsubishi nabízelo první generaci robustního crossoveru ASX dlouhých 11 let, během kterých model prošel dvěma modernizacemi (2012 a 2019). Model každopádně vyčnívá jak ve statistikách TÜV, tak v testech poruchovosti ADAC.

Víc než pětina zákazníků si pořizovala pohon všech kol a nadprůměrný počet kupujících volil jeden ze tří naftových motorů (114 až 150 koní). Crossover zvládne i přívěs o hmotnosti 1 300 kilogramů, takže je to opravdu univerzální a "pracovité" auto s jednoduchým ovládáním a střízlivým designem.

Oblíbený je i benzinový motor o výkonu 117 koní, ojeté diesely bývají dražší, mívají vyšší nájezd a občas u nich zlobí turbodmychadlo.

Slabou stránkou je podprůměrná ochrana proti rzi, často na podvozku, který nezapomeňte zkontrolovat a případně opatřit dodatečnou antikorozní ochranou. ASX mělo také problém s ruční brzdou, což vedlo ke dvěma svolávacím akcím (2018 a 2021).

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Související témata

Důležité Události