Odškodné až 200 milionů dolarů, tedy skoro 4,5 miliardy korun, měly zaplatit automobilky Hyundai a Kia za to, že některá jejich auta jde příliš snadno ukrást. V květnu s vyrovnáním souhlasily, jenomže teď jej zatrhl soud. Ani obrovská částka není podle soudce pro majitele dotčených vozidel spravedlivá a přiměřená.
Americký federální soud ve středu odmítl schválit navrhované urovnání hromadné žaloby vyvolané nárůstem krádeží vozidel Hyundai a Kia v USA. Vyrovnání, které mělo stát automobilky až 200 milionů dolarů, podle soudce neposkytuje majitelům aut "spravedlivé a přiměřené úlevy".
Podle agentury AP vzal soudce na vědomí, že navrhovaná nápravná opatření jsou slabá.
Dohodu o vyrovnání korejští výrobci oznámili v květnu. Částka 200 milionů dolarů (v přepočtu přes 4,4 miliardy korun) zahrnovala odškodnění v hotovosti pro majitele aut, kterým zloději auto ukradli nebo zničili.
Součástí dohody byla i dobrovolná svolávací akce, při které měly servisy aktualizovat software v autech tak, aby byla lépe chráněná proti krádeži.
Problém se týká téměř devíti milionů vozů Hyundai a Kia modelových let 2011–2022 prodávaných v USA. Tyto vozy nejsou vybaveny tlačítkovým zapalováním ani imobilizérem.
To umožňuje zlodějům auta snadno ukrást pouze pomocí šroubováku a USB kabelu. Vloupání a nastartování trvá 20 až 30 vteřin.
Související obsah
Návod, jak se dají korejská auta ukrást, zveřejnila na sociálních sítích parta zlodějů, kteří si začali říkat "Kia Boys". K tomu se přidala výzva na tiktoku, která rychle nabrala na popularitě, a strhla se vlna po celých Spojených státech – spousta mladých lidí začala krást auta jen pro zábavu. Pochlubili se "úspěchem" na sítích a auto pak někde odstavili, mnohdy zničené.
Krádeže se začaly násobně množit už před víc než rokem. A řada amerických měst potvrzuje, že problémy pořád přetrvávají.
Koncern Hyundai Motor Group, kterému patří obě značky, kvůli nájezdům zlodějů čelí hromadným žalobám majitelů aut i samotných měst. Letos v červnu třeba automobilky zažalovalo nejlidnatější americké město New York. Už před tím padla žaloba ze Seattlu, San Diega, Baltimoru, Clevelandu, Milwaukee, St. Louis, Missouri nebo Columbusu. Všichni tvrdí, že se výrobce prostě dopustil nedbalosti.
Korejské automobilky na začátku letošního roku přišly s aktualizací softwaru, která by podle nich měla bezpečnostní chybu napravit. Proběhlo už několik dobrovolných svolávacích akcí, dokonce se rozdávaly zámky volantů zdarma.
Související obsah
Značky také v dohodě nabízely zákazníkům, jejichž vozidla nelze upgradovat, až 300 dolarů právě na nákup zámků volantu a dalších zařízení proti krádeži.
Soud však nyní shodil dohodu ze stolu. Soudce podle AP vyjádřil obavy ohledně výpočtu jednotlivých plateb a také ohledně toho, zda je aktualizace softwaru přiměřenou prevencí.
Žalobci dříve požadovali, aby soud nařídil povinnou instalaci imobilizérů do všech dotčených aut, případně vyhlásil program, na jehož základě by musely automobilky auta od majitelů odkoupit zpět.