Levý pruh. Na dálnici má sloužit pouze pro předjíždění a jinak má zůstávat volný. Jenomže realita v Česku je zcela jiná, rychlejší pruh na dálnici D1 bývá mnohdy víc ucpaný než ten pravý. V místech, kde jsou pruhy tři, bývá naopak ten pravý skoro prázdný.
Na nejvytíženější české dálnici D1 se ve špičce většinou moc předjíždět nedá. V levém pruhu totiž málokdy bývá volno, cpou se tam skoro všichni. Někteří řidiči ani v jiném pruhu nejezdí.
Levý pruh přitom má sloužit výhradně k předjíždění! Jinak by měl zůstat volný.
Zákon říká: "Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování."
Stačí se projet po dálnici D1 a hned si potvrdíte, že realita je úplně jiná. V pátek nebo v neděli odpoledne se do levého pruhu skoro nedostanete. Mnozí rychlejší řidiči si prostě odvykli vracet se po předjíždění zpátky vpravo, protože do levého pruhu už by je dlouhé kilometry nikdo nepustil.
A tak je levý pruh někdy přeplněnější než ten pravý. Na místech, kde má dálnice pruhy tři, nejezdí v pravém pruhu kromě kamionů a pomalejších dodávek téměř nikdo.
Související obsah
"Mnozí řidiči ani nevědí, že bezdůvodnou jízdou v levém jízdním pruhu porušují pravidla silničního provozu. Myslí si, že když je ten pruh volný, tak jej mohou použít. Není to pravda, jezdí se vpravo," říká pro Český rozhlas ředitel dopravní policie Jiří Zlý. "Po předjetí předjížděného vozidla se musím opět zařadit do pravého jízdního pruhu. Nemohu bezdůvodně v levém jízdním pruhu zůstat," dodává.
Ať už jde o neznalost, nepozornost, nebo úmysl, kvůli jízdě v levém pruhu vznikají na dálnici zbytečně vyhrocené situace: Někteří řidiči se snaží pomalejší auta podjíždět a předjíždějí je pravým, či dokonce odstavným pruhem, jiní se snaží vměstnat zprava do úzkých mezer v levém pruhu, aniž by dodržovali bezpečnou vzdálenost, lidé se vzájemně "trestají", troubí, kličkují, vybrzďují, nadávají.
Související obsah
Výsledkem jsou zbytečné kolony a agresivita se stupňuje. Češi sami vnímají, že na silnicích panuje bezohlednost. Na 54 % respondentů nedávného průzkumu České asociace pojišťoven se na silnicích necítí bezpečně.
"Za nebezpečné považujeme ostatní řidiče, jejich styl jízdy, sami sebe vidíme bezproblémově. Paradoxem je, že i my pácháme přestupky, vědomě a někdy i cíleně," uvádí Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
Za zbytečnou jízdu v levém pruhu přitom hrozí pokuta 2 000 až 2 500 korun. Za podjíždění, tedy předjíždění vpravo, dokonce čtyřikrát tolik.
Policisté už roky opakují, že se na nešvar více zaměří. Že více využijí kamery na mostech a mýtných branách, že na to nasadí vrtulníky.
Teď to konečně dokazují i výsledky. Statistiky policie vede od dubna loňského roku – za devět loňských měsíců rozdala za bezdůvodnou jízdu v levém pruhu 4 000 pokut. Letos od začátku roku už 4 300, uvádí Český rozhlas. O víkendu jsme se ale sami přesvědčili, že chování řidičů na D1 se zatím moc nezměnilo.
Související obsah
A podobně to vnímají i někteří řidiči. "Kéž by policie konečně začala řešit to, co běžné řidiče skutečně trápí," reagoval pan Ondra na nedávný příspěvek policie k zadržení šoféra, který výrazně překračoval povolenou rychlost. A jeho názor podpořili i další. "Jasně, rychlost je problém... nechtěli byste se spíš zaměřit na ty levoproudaře? Všem by se hnedka lépe jezdilo," napsal pan Petr.
Nehoda v přímém přenosu. Chyba při předjíždění způsobila hromadnou srážku na hradecké dálnici: