Za volantem

Varování: Atomová bomba na čtyřech kolech

Varování: Atomová bomba na čtyřech kolech

Vezmete pár chrommolybdenových trubek, čtyři kola, dvě sedačky a osmiválec s výkonem 475 koní. A pak potřebujete jednoho idiota, který se posadí za volant. Hlásím se dobrovolně!

Na začátku nám dovolte krátké představení. Ariel Atom se vyrábí v Británii a patří k nejultimativnějším sportovním vozům vůbec. Na první pohled vám musí být jasné, že jde o ryze puristický řidičský nástroj, a že tady se o takových věcech jako je kufr nebo klimatizace vůbec mluvit nebude. S 475koňovým osmiválcem a váhou pouhých 650 kg má téměř stejný poměr výkon vs. váha jako Bugatti Chiron, ale tahle muší váha má úplně jiné soupeře i poslání. Tady jde hlavně o zábavu.

Co je to za motor?
Jsou to vlastně dva motocyklové motory na jedné klikové hřídeli. Vyrábí je jedna malá firma v Anglii a jde o hotový klenot - má výkon 475 koní v 10 500 otáčkách a točivý moment 363 Nm vrcholí při 7750 otáčkách. Jo, točí stejně jako motorka. Je spřažený s šestistupňovou sekvenční závodní převodovkou Sadev s pádly pod volantem, přičemž řazení trvá 40 a podřazení 50 milisekund. Zrychlení na stovku udává výrobce za 2,3 s a maximální rychlost je 275 km/h.

Dá se ta věc vůbec uřídit?
Dá. Ale musíte mít na paměti co je to za bestii. Řízení má mezi dorazy pouze 1,7 otáčky a ze všeho nejvíc to připomíná velkou motokáru s tryskovým motorem, který ale ječí jako cirkulárka. Původně prý bylo v plánu osadit Atom kompaktnějším kompresorovým motorem 2,4 litru od RS Performance, jenže jízdní zkoušky ukázaly, že je to pak skoro neřiditelná záležitost. Tedy ne že by tohle bylo výrazně lepší… Jsme na zkušebním okruhu v Anglii a Ariel V8 se v každé zatáčce pokouší přetočit zadkem napřed. Prvním pár kol mi to přijde děsivé, ale pak si začínám zvykat a dokonce vypínám kontrolu trakce. Najednou mi dochází, že bez ní se mi řídí o kus lépe, s prokluzem zadních kol kontrolovaných jen mým pravým kotníkem si dovoluji jezdit v permanetním lehkém smyku.

A je to fakt tak rychlé?
Je to rychlejší než vítr! Pětibodové pásy mě v laminátové sedačce sotva udržely a zvuk V8 mě naplňoval přesvědčením, že jsem jednou z konstrukčních částí automobilu. Reakce motoru i pohonu jsou… Brutální! Zrychlení z nuly na 100 km/h za 2,3 sekundy nelže. Ani 160 km/h za 5,4 s. Na maximální rychlost se mě ale neptejte, protože na cílové rovince nejedu víc jak 210 km/h. I to mi ale stačí, abych nadšením (nebo snad strachem?) řval do závodní helmy.

Nějaký náznak praktičnosti?
Absolutně žádný. Tyto splašené trubky primárně nabízí bezkonkurenční vzrušující zážitky a návykovou zábavu. Vzniklo jich pětadvacet a po všech se jen zaprášilo, nemáme žádné zprávy o tom, že by si někdo z majitelů stěžoval, že na něj prší.

Takže je to exkluzivní a spíš závodní záležitost?
Exkluzivní rozhodně, vždyť i běžných Atomů jezdí jen velmi, velmi málo. A přestože nabízí mimořádné výkony na závodní dráze, tak většina z nich má i SPZ a garantujeme vám, že si s nimi užijete spoustu zábavy speciálně na horských silnicích. S V8 je to ale trochu specifické, jeho naturel je vážně primárně závodní. Odpružení pushrod má tlumiče nastavitelné ve třech a pružiny ve čtyřech stupních, ve standardu jsou tu normálně příplatková (u přeplňovaného čtyřválcového Atomu 3) karbonová křídla, přičemž přední je nastavitelné ve dvanácti a zadní v šestnácti polohách. Vzpomínáte, jak jezdci Formule 1 vyprávějí o různě velkém přítlaku, potřebném na tom kterém okruhu? Při jízdě s Atomem V8 to vše okamžitě pochopíte a zjistíte, že budete potřebovat nejen mechanika, ale ideálně i závodního inženýra.


 

Stojí za ty peníze?
Jeho cena odpovídá sportovním Porsche 911 nebo třeba McLarenům a co si budeme povídat, 4,5 milionu bez daně není zrovna málo. Ale je to extrémní a vzácná věc, všude budete středem pozornosti a jeho cena určitě nebude padat dolů, takže se na něj můžete koukat i jako na investici. A ruku na srdce - umí vám cihla zlata nebo nějaký obraz vykouzlit tak široký úsměv a hnědý pruh na trenkách?


FAKTA
Ariel Atom V8
Motor: osmiválec 3000 cm3

Výkon: 475 koní v 10500 ot./min.
Točivý moment: 363 Nm v 7750 ot./min.

Zrychlení 0-100 km/h: 2,3 s
Maximální rychlost: 275 km/h

Cena: cca 5 100 000 Kč






 

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Za volantem

Důležité Události