Trh s užitkovými vozy je obrovský byznys. Když se ale největší zákazník místo prosíku u zavedených výrobců zařídí podle svého a vyvine si levný rozvážkový elektromobil, dokonale přizpůsobený vlastním potřebám, automobilky se cítí ohrožené. A když jim navíc chce sebrat další zákazníky, je oheň na střeše. Přidají se k německé poště i v dalších zemích?
Německému logistickému gigantovi Deutsche Post DHL se podařilo vyvolat značné napětí v automobilovém průmyslu, a to zejména mezi manažery, zodpovědnými za užitkové vozy a elektromobilitu, na níž chtějí automobiloví výrobci v budoucnosti stavět nejvíc. Německá pošta si totiž v tichosti vyvinula rozvážkový elektromobil, který nepobral moc krásy, zato dokonale vyhovuje potřebám, které jsou na něj při práci kladeny. Vozítko nazvané StreetScooter uveze až osm kubíků nákladu o hmotnosti až jedné tuny, přičemž reálný dojezd na jedno nabití činí dostatečných 80 km a dosahuje maximální rychlosti 85 km/h. Dobíjení ve vlastní síti poboček přitom není žádný problém.
StreetScootery se v testovacím provozu dokonale osvědčily, takže dnes už jich po německých městech jezdí přibližně tisícovka. Až dosud automobilky pouze skřípaly zuby, protože jim utíkaly velké obchody s jejich dodávkovými auty pro Deutsche Post, jenže teď se německá pošta nechala slyšet, že nic nebrání tomu, aby elektromobily začala prodávat i dalším zájemcům. A překvapivě levně. Teď už jde opravdu do tuhého! Zvláště Volkswagen, který pro Deutsche Post dodával konvenční Caddy v obrovských objemech, neskrývá značné rozladění. Ústy svého bosse Matthiase Müllera vyjádřil údiv nad tím, že se pošta nesnažila najít s divizí VW Užitkové vozy nějaké vhodné řešení a obešla ji. Je jasné, že ani další etablovaní výrobci dodávek, jako Renault, PSA nebo Mercedes-Benz, nejsou z případného úspěchu MotoScooteru u velkých zákazníků právě nadšení.
Paradoxní na celé věci přitom je, že si automobilky za nečekané problémy mohou vlastně samy. Zatímco dříve bylo pro zavedené výrobce nejcennější vlastní technologické know-how, v důsledku globální ekonomické krize v letech 2008 a 2009 automobilky začaly snižovat náklady tím, že vývoj svěřovaly v čím dál větší míře dodavatelským firmám. Zatímco v 80. letech si automobilky samy vyráběly přibližně polovinu auta, dnes kupují u dodavatelů již 80 procent komponentů. A právě toho využila německá pošta. Podle Jürgena Gerdese, jednoho z vrcholových manažerů Deutsche Post, firma sondovala trh, ale zjistila, že elektrická dodávka na trhu není, a tak se rozhodla vyvinout si vlastní. Sama přitom nevyrábí jediný komponent, ale vše potřebné poptala u dodavatelů. Stačilo zaplatit poplatek za využívání programu Windchill, do něhož je zapojeno 90 procent největších hráčů v branži. Bosch dodal systém elektrického pohonu, Hella světlomety. Navrhnout elektromobil je mnohem jednodušší než auto s konvenčním spalovacím motorem, takže věci nabraly rychlý spád i s nevelkými náklady na vývoj.
StreetScooter je zkonstruován na životnost 16 let při šestidenním pracovním týdnu a při testech se výborně osvědčil. Deutsche Post již smontovala první tisícovku elektrických dodávek, nyní zvýšila kapacitu na 5000 aut ročně a podle manažerů není problém přidat druhou směnu. Zdá se, že k novým ambiciózním hráčům typu Google může zavedeným automobilkám přibýt velmi nečekaný, ale o to nepříjemnější konkurent. Schválně, jak by se vám líbil StreetScooter ve službách České pošty?