Tým fachmanů z Jaguar Land Rover Classic nadchl motoristickou veřejnost již v roce 2014, když podle dobové dokumentace a s pomocí originálních výrobních postupů vyrobili šestici klasických Jaguarů E-Type Lightweights. Při tomto projektu načerpali spoustu cenných zkušeností, které se s posvěcením výrobce rozhodli využít na dalším kultovním modelu: XKSS D-type.
Souběžně s LA Auto Show Jaguar se nadšené veřejnosti v Petersonově automobilovém muzeu v Los Angeles představil první z devíti exemplářů Jaguaru XKSS D-type, které tým Jaguar Classic ručně vyrobí přesně podle předlohy z roku 1957. Všech devět aut ze speciální edice je již beznadějně vyprodaných navzdory ceně, přesahující jeden milion liber (31,4 milionů korun) a šťastní majitelé si "staronové" Jaguary odvezou v průběhu roku 2017.
Je to stejně horké zboží jako Singer 911
Proč jen devět? V roce 1957 postihl továrnu v Brown Lane zničující požár, kterému padlo za oběť devět XKSS, určených pro export do Severní Ameriky. Celkem tak bylo vyrobeno jen šestnáct sériových XKSS a nyní Jaguar dokončí původně zamýšlenou produkci, včetně originálních čísel podvozků zničených aut. Protože zasvé vzala i originální dokumentace, Jaguar naskenoval dochované XKSS a vytvořil dokonalý digitální model šasi, karoserie a jednotlivých komponentů. V další fázi bylo nutné vyrobit veškeré formy na karosářské díly z hořčíkové slitiny (jako u originálu) a nástroje pro ruční výrobu, aby vše odpovídalo roku 1957. To vše Jaguaru trvalo osmnáct měsíců.
DOPORUČUJEME: Jaguar na elektřinu už v roce 2018
Na výrobu každého exempláře XKSS padne přibližně 10 tisíc hodin práce. Všechny přístroje v kabině jsou dokonalou kopií originálu z roku 1957, stejně jako celý zbytek kabiny včetně dřeva a kůže. Radost za volantem si noví majitelé XKSS užijí díky 3,4litrovému řadovému šestiválci o výkonu 260 koní, osazenému trojicí karburátorů Weber DC03 a spřaženému se čtyřstupňovou manuální převodovkou. K odlišnostem vůči originálu se tvůrci XKSS se uchýlili jen ve výjimečných případech, a to z bezpečnostních důvodů. Například palivová nádrž je vyrobena z moderního materiálu, což majitelům jistě vadit nebude, nechtějí-li skončit stejně jako původních devět originálů.
DOPORUČUJEME: První SUV od Aflfy Romeo vám vyrazí dech!
Pokud vám cena těchto skvostů připadá přemrštěná, měli byste vědět, že hodnota originálních XKSS je několikanásobně vyšší a závodní D-Type, který v roce 1955 vyhrál Le Mans, se letos prodal za bezmála 22 milionů dolarů (561 milionů korun)...
STAŇTE SE NAŠÍM FANOUŠKEM NA FACEBOOKU!