Byla by to transakce za miliardu dolarů. Francouzské konsorcium automobilek Peugeot a Citroën nyní již otevřeně jednají o koupi divize Opel od General Motors. Ale proč?
Začněme tím, proč americký gigant General Motors o prodeji svojí evropské odnože jménem Opel (v Británii Vauxhall) vůbec jedná. Vždyť v Opelu se angažuje už bezmála devadesát let... Jenže jak ukazují každoroční zveřejněné výsledky, od roku 2000 je Opel v permanentní ztrátě a američené do něj za tu dobu napumpovali víc jak patnáct miliard dolarů. Nepomohlo to. Opel byl oficiálně na prodej již v roce 2009, kdy chybělo jen málo a koupil ho výrobce autodílů Magna společně s ruskou Sperbank. Jenže tehdy, téměř před podpisem smlouvy, GM rozhodlo, že se nic prodávat nebude.
DOPORUČUJEME: Zafira i Meriva končí, chystá se velké SUV
Bude se podobný krok opakovat i nyní? Pravděpodobně nikoliv, o prodeji se mluví o jako hotové věci. Ale proč se PSA o ztrátovou konkurenci zajímá? Co by tím získalo? A nevydělali by na tom jen američani, kteří by se zbavili koule u nohy? Na první pohled to nedává moc smysl, protože modely jednotlivých automobilek si jsou přímými konkurenty a nedošlo by k vzájemnému doplnění portfolia. Navíc obě dvě automobilky víc jak ze dvou třetinpůsobí na společném evropském trhu. A co je nejhorší, v Evropě i vyrábí, navíc na hranici minimální výrobní kapacity. Opel má jen v Německu tři fabriky, další je v Britániii, Poslu a Španělsku... Sloučení výroby by znamenalo zánik některých z nich.
DOPORUČUJEME: Mapa prodejů - v ČR vede Škodovka, v Německu Volkswagen. Ale co zbytek Evropy?
DOPORUČUJEME: Videotest Citroenu C3 - opravdu stylová nákupní taška. Nějaká ale?
Na druhou stranu, výše zmíněné zavírání továren a snížení peněz do vývoje by znamenalo masivní propouštění v obou skupinách a všichni víme, jak silné odbory obě automobilky mají a jak složité by to tedy mohlo být. PSA by si taky mělo uvědomit, že i když Opel vyrábí vcelku kvalitní auta, tak v oblasti vývoje toho zase nemá zas až tak moc nabídnout a automobilka již několik let hledá sebe sama.
Když se Renault spojil s Nissanem, byla to výhra pro obě strany. Společně se automobilky vyšvihly mezi velké hráče, navzájem si pomáhají při prodejích v Evropě i v Asii, navíc každá autmobilka byla silná v něčem jiném a navzájem si předali svoje know how. Tohle by se v případě PSA a Opelu zřejmě nestalo. Přesto by k podpisu smlouvy o prodeji mělo dojít v nejbližších dnech. Co si o tom myslíte vy?
STAŇTE SE NAŠIMI FANOUŠKY NA FACEBOOKU