Nekvalitní nafta a krátké jízdy po městě. Tyhle dvě věci jsou spolehlivý zabiják pro každý filtr pevných částic.
Napřed si řekněme, co ten filtr pevných částic vůbec je. Zjednodušeně si ho představte jako zařízení ve výfuku (většinou ho mají turbodiesely, nově bude i v benzínových autech), které zachycuje saze z paliva, neboli rakovinotvorné mikročástice. Čas od času, při ideálních provozních podmínkách, dojde k řízenému procesu, při kterém se filtr vypálí, saze shoří a filtr regeneruje. I jeho životnost je ale omezená, nicméně vy sami můžete ovlivnit, jak dlouho vám vydrží. Odborníci se shodují, že dvě věci, které mají na životnost největší vliv, jsou krátké jízdy po městě a pak tankování nekvalitní nafty.
DOPORUČUJEME: Co se stane, když do motoru místo oleje nalijete vodu do ostřikovačů? Z těch fotek se vám udělá zle.
Proč krátké jízdy po městě?
Spousta lidí se koupí auto s naftovým motorem, aniž by zohledňovala to, kolik kilometrů a v jakém prostředí s autem najede. Přitom vám každý řekne, že z hlediska provozních nákladů dává diesel smysl až když natočíte od 15 tisíc kilometrů ročně výš, a to hlavně při jízdách mimo město. „Kratší jízdy nejsou pro turbodiesely vhodné jak z konstrukčního hlediska,“ říká Marek Ondráček, majitel nezávislého autoservisu. „Jsou stavěné na dlouhodobou zátěž a kratší popojíždění jim vysloveně škodí. Dřív se mluvilo hlavně o vstřikovačích, teď jsou na pořadu dne filtry pevných částic, které se při krátkých jízdách ve městě neregenerují tak jak mají, což brutálně snižuje jejich životnost.“ Petr Jiráček, který prodává škodovky, pak doplňuje. „Nájezd pod 15 tisíc kilometrů se většinou nevyplatí ani v tom, o kolik jsou naftové motory dražší a co ušetříte na spotřebě. Poslední dobou se navíc prodávají dobře i benzínové ojetiny.“
DOPORUČUJEME: Víte co dělat, když do naftového auta natankujete benzín? Podrobný návod!
Můžu to nějak řešit?
Můžete. Experti radí, abyste alespoň jednou týdně vyjeli i mimo město a ujeli s autem minimálně 50 kilometrů, a to ustálenou jízdou po dálnici. To jsou totiž ideální podmínky, ve kterých se filtr palivových částic regeneruje. Přečtěte si pak určitě návod ke svému autu, kde je mu určitě věnována náležitá pozornost.
DOPORUČUJEME: Motory nových aut potřebují lepší benzín a naftu. Kde tankujete vy?
No a co ta špatná nafta?
Pančovaná nafta je největší zlo pro celou palivovou soustavu i pro filtr pevných částic. „Osobně si ale myslím, že škodí i nafty s přísadou biosložky,“ říká Marek Ondráček. „Ale samozřejmě, že petrolejářské firmy tvrdí opak, že jde o schválená a testovaná paliva. Dobře. Já osobně ale tankoval naftu na těch čerpacích stanicích, kde palivo s biosložku ještě pořád neprodávají.“ Poslední rok už to ale neřeší, i on koupil benzínové auto. „Jezdím denně 15 kilometrů tam a to samé zpátky. Benzínové motory v modernějších autech už dávno tolik nežerou a v konečném důsledku jsou levnější na provoz.“ To potvrzuje i specialista z jedné automobilky, který si ale nepřál být jmenován: „Turbodiesely udělaly obrovský pokrok, ale zároveň mají spoustu omezení a komplikací, které je prodražují. Všechny moderní motory jsou pak extrémně náročné na kvalitu paliva.“
DOPORUČUJEME: Baví vás auta? Podívejte se na naše videotesty!
Takže kde tankovat?
Skoro každý, kdo někdy natakoval naftu v zahraničí vám pak řekne, že měl subjektivní pocit, že mu auto lépe jede. Jenže jezdit tankovat do Německa nebo Rakouska je pro většinu českých motoristů absolutní nesmysl, takže pak se nabízí tankovat hlavně u renomovaných čerpacích stanic, které přidávají do nafty aditiva.
ZAPARKUJTE (SMYKEM) U NÁS NA FACEBOOKU!