Škoda Karoq už se vyrábí, první auta si zákazníci odvezou na přelomu září a října. Příprava výroby ale začínala již několik let předtím...
To, že vývoj každého nového modelu trvá několik let, je všeobecně známo. Ale ani příprava jeho výroby není záležitostí několika týdnů nebo měsíců. „První kroky začínají asi 48 měsíců před zahájením sériové výroby, kdy se rozhoduje například o místu výroby. Zjišťujeme, zda budeme moci nový model vyrábět na některé stávající výrobní lince, nebo budeme muset stavět na zelené louce,“ říká Irena Šubrtová z Řízení projektů Kvasiny. Závazné rozhodnutí, jestli se projekt realizuje, či nikoli, padne třiatřicet měsíců před zahájením sériové výroby. Zhruba dva roky před ostrým startem se objednává lisovací nářadí a svařovací technologie.
DOPORUČUJEME: Škodovka pohřbila Yetiho a začala vyrábět Karoq. Zákazníci si ale počkají...
„Vznik nového modelu sledujeme již od prvních konstrukčních dat. Pro každý model existuje celý soubor dokumentů, od kusovníků - detailních seznamů všech dílů, přes montážní návodky až po kontrolní postupy. Zásadní informací z Technického vývoje jsou pro nás zejména rozměry vozu a jeho design, požadované množství aut a řídíme se samozřejmě určenými milníky projektu,“ pokračuje Irena Šubrtová.
DOPORUČUJEME: Kolik bude Karoq stát? Pod půl milionu ho (zatím) nekoupíte, ale cena špičkově vybaveného modelu může atakovat milion!
Sériové výrobě předchází výroba prototypů, které jsou nezbytné pro zajištění připravenosti výrobního závodu automobilky i dodavatelů. Těch se nakonec vyrobilo 264 kusů. Jednotlivé díly prověřuje Oddělení kvality, celé vozy pak využívá především Technický vývoj na testování, které musí nový model absolvovat. Rok a půl před zahájením sériové výroby daného modelu se projektu začíná intenzivně věnovat Náběhový management automobilky. „Připravujeme finanční vyhodnocení náběhových nákladů za oblast výroby a také mapujeme potřebné počty předsériových vozů,“ upřesňuje Jiří Závorka z Náběhového managementu „Pracovníci na výrobních linkách se na nový model školí od chvíle, kdy na místo sériové výroby vstoupí první ověřovací vůz, tedy od chvíle, kdy dostáváme první díly od dodavatelů. To je zhruba osm měsíců před zahájením sériové výroby,“ pokračuje Jiří Závorka.
Po celou dobu předsériové výroby se vozy testují. Procházejí pevnostními, nárazovými a dlouhodobými jízdními zkouškami, ověřuje se funkčnost systémů, elektroniky, životnost. „Vše vychází z podrobně zpracovaného plánu, který je do značné míry ovlivněn homologačními procesy a předpisy tak, aby bylo možné například s vozy najezdit dostatečný počet kilometrů k ověření životnosti jednotlivých komponentů. Pro zahájení sériové výroby stanovujeme tzv. náběhovou křivku. Začínáme na nižších počtech vozů a během určitého období jejich produkce vystoupá na maximální kapacitu výrobní linky,“ dodává Jiří Závorka.
Jak všichni víte, Karoq bude bude sjíždět z výrobní linky v Kvasinách. Výroba byla připravena už koncem června, v lisovně společně s dodavateli zkonstruovali a vyrobili nové sériové nářadí. Jde především o nářadí pro velké povrchové výlisky, viditelné na autě na první pohled, tedy postranice, kapotu, zadní víko a blatníky. Také svařovna, lakovna a montáž začlenily nový vůz do svých linek tak, aby nové zařízení bylo připraveno již pro výrobu předsériových aut. Několik měsíců před sériovou výrobou má s novým modelem napilno i Oddělení nákupu. Nejprve poptává dodavatele všech nových nakupovaných dílů, které z technologických, kapacitních či prostorových důvodů není možno zajistit v domácí výrobě automobilky, a proto je finančně efektivnější pořídit je u externích dodavatelů.
DOPORUČUJEME: Škodu Karoq testují i na Nordschleife!
„Dodavatele začínáme vybírat 33 měsíců před zahájením sériové výroby. Jako podklad nám slouží poptávková dokumentace od Technického vývoje. Výběrová řízení trvají obvykle 4 až 6 měsíců. Poptávka automobilkou vyvíjených dílů pak začíná 27 měsíců před zahájením sériové výroby a zabere obvykle 3 měsíce,“ upřesňuje Jan Bergman z Řízení projektů nákupu. Technická data se v průběhu příprav na náběh nového modelu neustále upřesňují. Nákup na ně musí s ohledem na termín a finance rychle reagovat a tyto změny s dodavateli projednat. „Nyní je naším hlavním úkolem včasné obstarání nakupovaných dílů pro plynulý náběh sériové výroby v Kvasinách a zajištění dostatečné výrobní kapacity u dodavatelů.“
MÁTE RÁDI AUTA? STAŇTE SE NAŠIMI FANOUŠKY NA FACEBOOKU!
Aktuálně se tedy každým dnem zvyšuje produkce výrobní linky a auta prochází extrémně přísnými kontrolami a testy, protože náběh produkce bývá rizikový. Nemůžeme se dočkat, až si Karoq vyzkoušíme!