Velký test zimních pneumatik od nezávislých autoklubů - německý ADAC, rakouský ÖAMTC ašvýcarský TCS. Dohromady vyzkoušeli 32 zimních pneumatik ve velikostech 195/65 R 15 T, 215/65 R 16 H a 235/55/R 17.
Jako každý rok, tak i letos tři přední evropské autokluby spojily síly a udělaly velký nezávislý test zimních pneumatik. Zaměřily se na nejběžnější rozměry, tedy pneumatiky, které sedí třeba i na Fabii nebo Octavii. Test měl klasické parametry, kdy se kontrolovaly vlastnosti zimních pneumatik na suché i mokré vozovce, na sněhu a ledu, ověřeno bylo i opotřebení plášťů a porovnána byla spotřeba paliva v závislosti od použitých pneu. Ze součtu těchto individuálních hodnocení vyplynulo závěrečné.Martin Dražík, produkt manažer společnosti Nokian Tyres . „Každý řidič by měl přihlížet k tomu, v jakých podmínkách bude většinou jezdit. Jestliže žije ve vyšší polohách, požadovat bude od plášťů něco jiného než motorista ve městě. V žádném případě ale nemohu na zimu motoristům doporučit takzvané celoroční pneumatiky, protože ty zkrátka nefungují v drsném zimním počasí tak dobře.“
ŘÍDÍTE? STAŇTE SE NAŠIMI FANOUŠKY NA FACEBOOKU!
Rozměr 235/55/R 17
Test pnematik vhodných pro SUV prováděla německá testovací společnost GTÜ pomocí jiné metodiky než následující testy. Osm pneumatik o rozměru 235/55 R17 bylo podrobeno náročným disciplínám na vozidle Ford Kuga ve Švédsku za typických zimních podmínek se sněhem a ledem a navíc v Německu na Contidromu. Testovacím vítězem s hodnocením „vysoce doporučený“ byl Dunlop Wintersport 5 SUV. Druhé místo obsadila pneumatika Goodyear UltraGrip Performance Gen-1, která byla zvláště přesvědčivá při brzdění na mokrých silnicích . Continental Winter contakt TS 850 P získalbronzovou pozici v tomto testu. Na čtvrtém místě je pneumatika Pirelli Winter Sottozero 3.
Je zajímavé, že při brždění na sněhu a na suché silnici neexistují prakticky žádné rozdíly mezi testovanými zimními pneumatikami. Výsledky jsou dobré. Hans-Jürgen Götz z GTÜ však zdůrazňuje: „Řidiči SUV by měli vědět, že brzdná dráha v rychlosti 100 km/h se zimními pneumatikami je mezi 45,7 a 48,2 metry na suché vozovce!"
DOPORUČUJEME:
Pětina řidičů nepřezouvá, riskují život, aby ušetřili peníze.
Rozměr 195/65 R 15 T
Právě tento rozměr je typický pro nejprodávanější evropskou kategorii vozů, obouvají je i české Fabie, Rapidy a Octavie, celkem bylo testováno 16 plášťů. Závěry jsou jednoznačné, jen tři byly hodnoceny dobře, získaly 4 hvězdičky a jejich použití je tedy odborníky ÚAMK vysoce doporučeno. Nabízejí totiž vyvážené vlastnosti. Dalších 12 pneumatik bylo hodnoceno jako uspokojivé a jejich použití se doporučuje, protože se jedná o vysoce kvalitní pneumatiky, které mají vlastnosti jen mírně horší než nejlepší trojice. Pouze jedna pneumatika byla hodnocena špatně, a to dvěma hvězdičkami. Žádná pneumatika nebyla hodnocena velmi špatně. Odborníci ale zdůrazňují, že to neznamená, že na trhu nejsou špatné pneumatiky, které není vůbec vhodné používat. „Je dobré sáhnout po ověřeném výrobci, než riskovat výhodnou koupi někde v hobbymarketu, varuje Martin Dražík z Nokian Tyres.
Nejlepších výsledků dosáhl model Continental WinterContact TS 860, následují Esa- Tecar Super Grip 9 a „bronzovou“ medaili si zaslouží Kleber Krisalp HP 3. Všech dalších deset pneumatik má nejméně dvě „slabiny“. Mezi nimi byla nejslabší Sava Eskimo S3 +, která vykazovala mírně horší vlastnosti na suchých a mokrých silnicích, ale naopak velmi dobré vlastnosti na sněhu. Celkově jedničkou na sněhu byl Nokian WR D4. Výrobce pro tento plášť změnil pryžovou směs a optimalizoval vzorek pro záběr na sněhu, zjevně i s vědomím, že bude mírně slabší výkon za mokra. Michelin Alpin 5 se zase osvědčil svým minimálním opotřebením.
DOPORUČUJEME: Jak poznat ojeté pneumatiky? Takhle zjistíte, že už jsou na odpis!
Rozměr 215/65 R 16 H
Také těch odborníci testovali 16 vzorků. Jde o rozměr, který používá řada vozů jako například Volkswagen Tiguan, který byl také zkušebním vozem. V této skupině byla pouze jediná pneumatika hodnocena dobře (4 hvězdičky) a její použití bylo vysoce doporučeno. 14 jich bylo hodnoceno uspokojivě a jedna pneumatika dopadla špatně, s tím, že její použití nebylo doporučeno. Tedy získala jedinou hvězdičku z pěti maximálně možných.
Vítězem se stal Dunlop Winter Sport 5 s vyváženou kvalitou ve všech oblastech, nejlepší pak byl na mokru, zároveň má poměrně nízké opotřebení a nízkou spotřebu paliva. Pneumatika BF Goodrich g-Force Winter 2 se ocitla těsně pod špičkou s velmi dobrými vlastnostmi na sněhu, s malými nedostatky na suché a mokré silnici. Celkem 14 pneumatik si zasloužilo uspokojivé skóre (3 hvězdičky), přičemž ovšem 8 výrobků mělo slabší výsledky ve více než jedné oblasti. Naopak 6 pneumatik mělo jen jednu slabší stránku. To platí například pro Sava Eskimo HP2. Plášť získal jen uspokojivé hodnocení na mokré vozovce, ale ukázal se nejlepší na ledě a zároveň vykazoval velmi malé opotřebení. Michelin Alpine 5 si zaslouží pochvalu vzhledem k charakteristikám na sněhu, Hankook na mokru.
Na samém konci s jedinou hvězdičkou a názorem odborníků, že ji nelze doporučit, skončila pneumatika Nankang Snow SV-2, která si vedla špatně na mokru i sněhu. Ukázalo se, že dokonce i některé letní pneumatiky jsou na sněhu lepší, než zimní plášť Nankang!
DOPORUČUJEME:
Povinná výbava do aut se má smrsknout, někteří experti jsou ale proti.
Při nákupu pneumatik by se měl řidič soustředit nejen na výběr kvalitních pneumatik, ale měl by se zajímat i o rok výroby pneumatiky. „I když správně uskladněné pneumatiky vydrží několik let a jejich vlastnosti se téměř nemění, tak platí, že čím jsou gumy čerstvější, tím je to lepší,“ uzavírá test Martin Dražík ze společnosti Nokian Tyres. „Datum výroby se pozná podle takzvaného DOT kódu na boku pneumatiky - je to DOT a pak čtyři čísla, kdy první dve znamenají týden a druhá dvě rok výroby pneumatiky.
DOPORUČUJEME: Jak správně uskladňovat pneumatiky a jak staré gumy ještě koupit?